مدیر ارتباطات شرکت کروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به میزان داخلی سازی قطعات در گروه کروز گفت: فرآیند تکوین و طراحی محصول در کروز منوط به داخلی سازی بالای 70 درصد قطعات خواهد بود.
مجتبی نظری افزود: گروه کروز با 14 هزار نفر پرسنل و بیش از 300 تامین کننده در حال تولید بیش از 3 هزار قطعه در کارگاه های مختلف و مطابق با استانداردهای کروز است.
وی با اشاره به میزان داخلی سازی قطعات در گروه کروز ادامه داد: عمق ساخت داخل قطعات تولیدی کروز از جمله ECU با توجه به توانمندی مهندسان کروز در طراحی محصول و وجود واحد طراحی در مرکز تحقیقات این شرکت بیش از 70 درصد است و به عبارتی فرآیند تکوین و طراحی محصول در کروز منوط به داخلی سازی بالای 70 درصد قطعات خواهد بود اما ساخت داخل قطعاتی مانند قطعات الکترونیکی که توسط سه شرکت بین المللی در دنیا طراحی و ساخته می شود و نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است نه توسط کروز و نه هیچ شرکت دیگری قابل تحقق نخواهد بود.
مدیر ارتباطات شرکت کروز اضافه کرد: همچنین گروه کروز به لطف حضور نخبگان در این شرکت توانسته بدون پرداخت هزینه به شرکت های خارجی، قطعاتی که نیازمند سیستم نرم افزاری خاصی هستند را داخلی سازی کند.
نظری همچنین در خصوص نقش قطعه سازان در کیفیت خودروهای تولیدی اظهار داشت: قطعات خودروهای داخلی از منابع داخلی و خارجی و عمدتا کشور چین تامین می شود که تعدد سورس و منابع تامین قطعات از سوی خودروسازان داخلی کیفیت خودروها را تحت تاثیر قرار داده است. ضمن اینکه خودروسازان داخلی به سبب زیاندهی و مشکلات مالی که دارند وقتی که با عدد قابل توجهی بدهی به تامین کنندگان خود مواجه می شوند به منظور ادامه تولید ناچار به تامین قطعات از تامین کنندگان رده دو و سه هستند.
وی ادامه داد: علاوه بر این استهلاک خطوط تولید و عدم سرمایه گذاری های جدید از سوی دولت ها در راستای به روز رسانی خطوط تولید کیفیت خودروهای داخلی را تحت تاثیر قرار داده است.
مدیر ارتباطات شرکت کروز درباره نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای تولیدی تاکید کرد: گزارشات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI) از ارتقای سطح کیفی تولیدات در صنعت خودرو حکایت دارد اما سطح انتظارات مردم از کیفیت خودرو های داخلی نسبت به گذشته فراتر رفته است.
نظری همچنین در خصوص نامه وزارت صمت به خودروسازان مبنی بر بازنگری محل تامین ارز اظهار داشت: متاسفانه اتخاذ این سیاست از سوی وزارت صمت صنعت قطعه سازی و خودروسازی را دچار مشکل خواهد کرد چراکه که طبق اعلام بانک مرکزی استفاده از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی، نفت و معادن نیز برای تولیدکنندگان امکان پذیر نخواهد بود.
مدیر ارتباطات شرکت کروز در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه قطعه سازان به سبب کمبود منابع ارزی در کشور همواره برای خرید مواد اولیه دچار مشکل هستند. همچنین عدم رشد و توسعه یافتگی یکپارچه در صنعت پتروشیمی و سایر بخش ها و قیمت های جهانی مواد اولیه قطعه سازان را با چالش های متعددی مواجه کرده است.