آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
پنجشنبه، 1 فروردین 1398 - 10:05   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  پایان گروگان‌گیری در استان البرز کمتر از ۶ ساعت
  تصادف رانندگی در فردیس 2 کشته بر جای گذاشت
  تاکسی‌های کرج در ایام نوروز شیفت بندی می‌شوند
  جزییات محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی در روزهای آخر اسفند/ چالوس یک‌طرفه ‌می‌شود
  آماده‌سازی ۲۵ پارک در کرج برای استراحت مسافران نوروزی
  چهارشنبه سوری نیامده ۴ مصدوم بر جا گذاشت
  حقوق معلمان چقدر افزایش خواهد داشت؟
  پرداخت ۱۰ درصد افزایش حقوق مازاد بر ۴۰۰ هزار تومان به کارکنان
  صادرات پنج کوزه گل ارکیده معادل یک بشکه نفت ارزآوری دارد
  موضوع تغییر نام شهر جدید هشتگرد پیگیری می‌شود
  ۳۰۰ هکتار از اراضی استان البرز زیر کشت گلخانه‌ای است
  محدودیت‌های جاده چالوس، در آستانه سال نو
  پیگیری معافیت مالیاتی صنایع مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد اهمیت بالایی دارد
  توزیع اسکناس نو در شعب منتخب بانک ملت و 11 بانک دیگر
  شکست پرسپولیس با اشتباه داوری/ قرمزها بازهم تاوان دادند
  یک لحظه غفلت استقلال را پشیمان کرد/ تساوی بد موقع شاگردان «شفر»
  یک لحظه غفلت استقلال را پشیمان کرد/ تساوی بد موقع شاگردان «شفر»
  آنقدر گوشت و مرغ عرضه می‌کنیم که ارزان شود
  روند قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده
  آخرین خبرها از تعیین دستمزد کارگران در سال ۹۸
  بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) باید تا پایان دولت دوازدهم رفع شود
  تشکیل ۱۰۸۷ پرونده تخلف صنفی در البرز/حجم شکایت از سوپرمارکت‌ها در رأس
  بازار کفش در آستانه شب عید ۹۸ / میزان قاچاق کفش در ایران، ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود
  وزارت نفت برای تولید سوخت باکیفیت‌ تلاش می‌کند
  حاشیه نشینی مشکلات بهداشتی البرز را پیچیده کرده است
  اپراتور سیار ارتباطی البرز ایام نوروز فعال است
  نرخ مهاجرت روستائیان کشور کاهش می یابد
  پیشنهاد توزیع بن کارت کالا برای کارگران
  شاید شما هم قربانی کپی کارت بانکی شوید!
  آخرین خبرها از بازار آجیل و خشکبار / قیمت آجیل چند برابر شد؟
  کشف جسد قربانی سقوط بهمن جاده کرج -چالوس
  دوران شهرگردانی با درآمد حاصل از عوارض به پایان رسیده است
  پروژه «تله‌کابین بیلقان» نیازمند جذب سرمایه‌گذار است
  ۲۸ نقطه در کرج برای سرمایه گذاری مشخص شده است
  پرسپولیس از لیگ کناره گیری می کند!
  استقلال 40 امتیازی شد و به قلب صدرنشینان صعود کرد/ آبی پوشان محیای بازی با العین شدند
  صحنه ای دردناک از مصدومیت ستاره پرسپولیس
  بازار مسکن مقداری گرم شد
  فرود قیمت خودرو پس از فراز بزرگ
  اقتصاد مقاومتی ر اهکار خروج از مشکلات کنونی کشور است
  دستور مدعی العموم برای احقاق حقوق عامه در نوروز 98/ تداوم اجرای طرح ساماندهی جرثقیل داران در چالوس
  آخرین وضعیت پروژه 15 ساله متروی کرج
  سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز منصوب شد
  منتظر بحران شیر در سال آینده باشید
  نگاهی به آمار قربانیان مسمومیت الکلی در ایران
  دور جدید کاهش قیمت ارز در راه است؟
  افزایش حقوق کارمندان در سال آینده ۴۰۰هزارتومان به‌علاوه ۵درصد
  فاز نخست کنارگذر مهرشهر به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  ستاره پرسپولیس از لیست تقابل با پاختاکور حذف شد
  شیخ های عرب از فرهاد مجیدی استقبال ویژه کردند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9219صفحه نخست » خبر اولسه شنبه، 21 اسفند 1397 - 17:42
روند قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده
تغییر مرجع و فرمول قیمت‌گذاری بی‌تردید یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۹۷ در حوزه خودرو است. این اتفاق در شرایطی به وقوع پیوست که خودروسازان به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌بردند.
  

رخداد24 : به گزارش رخداد، وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار تلاش زیادی کرد که مرجع قیمت‌گذاری خودرو را تغییر دهد؛ این تلاش‌ها به ثمر نشست و در بهمن‌ماه آزاد‌سازی قیمت‌ها اعلام شد.

روند قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده

 آزاد‌سازی‌ای که برخی از آن، به قیمت‌گذاری «نصفه و نیمه» خودروسازان یاد می‌کنند؛ چراکه با وجود ارائه مجوز تعیین قیمت با فرمول ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار، خودروسازان به دستور وزارت صنعت همچنان قیمت‌های ستاد تنظیم بازار را اعمال می‌کنند. حال با توجه به روند کنونی تولید و همچنین قیمت‌گذاری خودروها این سوال مطرح است که سال آینده قیمت‌گذاری بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟ آیا وزارت صمت همچنان بر تعیین قیمت‌ها براساس ضوابط ستاد تنظیم بازار عمل خواهد کرد یا آزادسازی واقعی قرار است از سال آینده اجرایی شود؟ در پاسخ به این سوالات به‌نظر می‌رسد که قیمت‌گذاری سال آینده وابستگی شدیدی به میزان تولید خودروسازان خواهد داشت و اگر عرضه و تقاضا تا حدودی به یکدیگر نزدیک شود خودروسازان اختیار تام قیمت‌گذاری را پیدا می‌کنند. اما اگر تولید و تقاضا با روند کنونی پیش رود، پیش‌بینی می‌شود که دولت همچنان پایبند قیمت‌های ستاد تنظیم بازار باشد علاو‌ه‌بر اینکه ممکن است آزاد‌سازی را بنا بر متقضیات بازار در مقطعی معلق کند.

پیش‌تر شورای رقابت با توجه به هزینه‌کرد تولید هر خودرو اقدام به تعیین قیمت‌ها می‌کرد. اما چالش‌های ایجاد شده برای خودروسازان همچون افزایش قیمت نهاده‌های تولید از رهگذر افزایش نرخ ارز، بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکای خودروساز سبب شد توان شرکت‌های خودروساز در خطوط تولید به شدت کاهش یابد؛ همین مساله نوسان قیمت‌ها را در بازار به همراه داشت. مدیران خودروساز به‌دنبال این بودند که از طریق افزایش قیمت محصولات‌شان و جذب نقدینگی خون تازه به رگ‌های خود تزریق کنند. این در شرایطی بود که شورای رقابت استدلال‌های خودروسازان را در ارتباط با افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده نمی‌پذیرفت. آنچه سرعت‌گیر افزایش قیمت در فرمول شورای رقابت بود، مباحث مرتبط با بهره‌وری و افزایش کیفیت بود.

به این ترتیب محمد شریعتمداری، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت با پافشاری بر تغییر مرجع قیمت‌گذاری توانست قیمت‌گذاری را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان برگرداند. اما با فراز و نشیب‌های طی شده در نهایت قرار بر این بود قیمت محصولات در مبدا ۵ درصد از قیمت حاشیه بازار کمتر باشد. همان‌طور که گفته شد این فرمول در حال حاضر چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و شاهد هستیم شرکت‌های خودروساز اقدام به فروش فوری محصولات خود با قیمت‌های ستاد تنظیم بازار می‌کنند. اما در باب اینکه وضعیت قیمت‌گذاری در سال آینده چگونه خواهد بود برخی کارشناسان معتقدند شرکت‌های خودروساز طی سال آینده بیش از اینکه با چالش قیمت محصولات خود روبه‌رو باشند، با چالش تولید روبه‌رو هستند. در حال حاضر زنجیره خودروسازی توانسته تا حدودی ثبات را به تولید بازگرداند، اما آنچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است توان شرکت‌های خودروساز برای ادامه این روند با ثبات است. این کارشناسان معتقدند چنانچه خودروسازان بتوانند این روند را در سال آینده هم ادامه دهند، وزارت صمت نیازی به دخالت در فرآیند قیمت‌گذاری نمی‌بیند و این امکان وجود دارد که به کمک بهبود فرآیندهای تولید و به‌دنبال آن افزایش عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز آزادسازی واقعی صورت بگیرد. اما چنانچه خودروسازان نتوانند تولید باثبات داشته باشند یا به‌دنبال مهندسی بازار باشند، در این شرایط این امکان وجود دارد که مسوولان وزارتخانه برای مهار قیمت‌ها، بار دیگر فرمول تعیین قیمت مصوب را در دستور کار قرار دهند.

البته کارشناسان با توجه به سیاست‌های پوپولیستی که گاه از سوی سیاست‌گذاران کلان بخش خودرو اعمال می‌شود (آخرین آن حذف افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولاتی است که موعد تحویل آنها از ابتدای شهریور تا پایان دی‌ماه سال‌جاری بوده) این نگرانی را دارند که وزارتخانه پیش از اینکه نتایج عملی آزادسازی قیمت را ببیند اقدام به جایگزینی فرمول قیمت‌گذاری مصوب به جای قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار کند. چنانچه این اتفاق بیفتد فشار آن تنها به طرف عرضه خواهد آمد و این اتفاق به معنای انباشت زیان این شرکت‌ها و قرار گرفتن آنها در لبه پرتگاه ورشکستگی خواهد بود.

منبع : دنیای اقتصاد


روند قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار