آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
یکشنبه، 29 اردیبهشت 1398 - 11:15   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  ستاره‌ای که وینفرید شفر او را پشت درها حبس کرده بود!
  بازار اجاره‌ بها متلاطم شد ؛ نرخ‌ها ساعتی بالا می‌ رود
  استفاده از رمز دوم یک‌ بار مصرف به تعویق افتاد
  برانکو بی‌رحم شد؛ یک کلام، او را نمی‌خواهم!
  پایان حضور ستاره محبوب هواداران در استقلال قطعی شد
  کدام پروازهای داخلی از فرودگاه امام انجام می‌ شوند ؟
  پیش فروش بلیت قطارهای عید فطر از 28 اردیبهشت
  مطالعات طرح آمایش البرز در ۳۲ جلد تهیه‌شده است
  ایجاد نمایشگاه و پایانه صادراتی البرز مطالبه‌ای جدی است
  مسولین و خیرین برای حل مشکلات بهزیستی پیشقدم شوند
  علت دستگیری‌های گسترده در شهرداری فردیس
  هجوم ملخ به ۳ مدرسه در فردیس
  تکمیل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تا پایان سال
  ستاره ملی‌پوش استقلال، اولین خروجی این تیم
  پرسپولیس از سوی کمیته انضباطی نقره داغ شد
  تصمیم جنجالی مدیران صداوسیما برعلیه پرسپولیس
  دولت مصوبه افزایش قیمت آب و برق را اصلاح کرد
  هزینه احداث هر کیلومتر مترو هشتگرد- قزوین 25 میلیون دلار است
  خبر تازه از ادغام بانک‌های نظامی
  دستگیری عاملان تیراندازی به یک مادر و فرزند در کرج
  اتمام پروژه تعریض آزادراه کرج - تهران
  مدیریت اعتبارات تبصره ۱۸ به استانداران محول شود
  هیچ واحد صنعتی در سال رونق تولید نباید تعطیل شود
  محور کندوان عصر جمعه یکطرفه می‌شود
  انهدام باند سارقان خودرو در استان البرز و تهران
  استان البرز می‌تواند هاب دارویی کشور باشد
  پادزهر مار و عقرب با فناوری نسل سوم به تولید صنعتی رسید
  ساخت دارو برای بیماری‌های غیر واگیر/تولید باکیفیت مواد آرایشی-بهداشتی
  ۴۰ درصد فعالیت معاونت علمی در سال ۹۸ در حوزه دارو و مواد اولیه دارویی است/ تدوین لیست تولید دارو‌هایی که بیشترین ارزبری را دارند
  چهار دارویی ایرانی ضد سرطان و دیابت رونمایی شد
  سامانه مصوبات شورای اسلامی شهر کرج راه‌اندازی شد
  ساعات فعالیت رستوران‌های البرز در ماه رمضان اعلام شد
  تسریع در اجرای مصوبات شورای گفت وگوی بخش خصوصی راهگشا است
  نظام بانکداری کشور نیازمند دگرگونی است
  کدام خودرو‌ها بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند؟/ سکوت سازمان حمایت ادامه دارد
  هافبک مطرح لیگ برتری در تیررس پرسپولیس و استقلال
  اولین برد شیرینِ فرهاد در قامت سرمربی/ استقلال، حکم سقوط آبی‌های خوزستان را امضا کرد
  سهمیه‌بندی بنزین از پنج‌شنبه (فردا) تکذیب شد
  در دسترس قرار دادن اپلیکشین های موبایلی طرح نسخه نویسی الکترونیک
  الکترونیکی کردن نسخه ها در دولت تدبیر و امید با جدیت دنبال می شود
  نسخه نویسی الکترونیکی صرفه جویی های زیادی را به همراه دارد
  لزوم معرفی جاذبه‌های گردشگری البرز/نیاز به همکاری شهرداری‌ها
  نصب پنج بیلبورد معرفی جاذبه‌های گردشگری البرز در اتوبان کرج
  بازار در ماه رمضان آرام خواهد بود
  برگزاری دوره های توانمندسازی فعالان صنعت گردشگری البرز آغاز شد
  سقوط سواری بنر در سدکرج و مرگ راننده
  واکنش رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به عدم ترخیص برخی کالاها از گمرک
  پدر سنگدل ۲ فرزند خردسالش را در فردیس به قتل رساند/ورود دادستانی به موضوع
  دستگیری کلاهبردار میلیاردی ۱۴ ساله در البرز
  امروز کشور نیازمند نهضت مهارت افزایی است / در سال رونق تولید باید به مهارت افزایی توجه کنیم
- اندازه متن: + -  کد خبر: 8566صفحه نخست » خبر وسطجمعه، 25 آبان 1397 - 15:25
پشت پرده فشارها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟
این روزها زمزمه های افزایش قیمت خودرو شدت گرفته و به نظر می رسد پشت این فشارها برای گرانی خودرو یک گروه بیش از بقیه فعال شده اند، به نام «قطعه سازان».
  

رخداد24 : به گزارش رخداد، هم اکنون بیش از 80 درصد از نیاز صنعت خودروی کشور توسط قطعه سازان داخلی تامین­ و فقط 20 درصد از نیاز خودرو سازان داخلی به ارزش 4 میلیارد دلار از طریق واردات تامین می شود.

پشت پرده فشارها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور معتقد است: صنعت قطعه سازی کشور با این همه ظرفیت و توانمندی به دلیل کمبود نقدینگی، مطالبات معوق از خودروسازان، کاهش تولید خودرو و قیمت دستوری خودرو که موجب شده خودروسازان،­ قیمت تمام شده قطعه ساز را نپذیرند در شرایط نامطلوبی به سر می برند و ممکن است اشتغال موجود با خطر مواجه شود.

وی واردات قطعات کامل به جای مواد اولیه توسط تعداد انگشت شماری از قطعه سازان را،­ مشکل دیگر پیش روی این صنعت دانست­ و گفت:​­­ البته برخوردها با این عده معدود ­­انجام شده و در حال پیگیری است.

به گفته محبی نژاد این قبیل واردات به نوعی تهدید صنعت قطعه سازی و اشتغال موجود در آن است که از مشکلات فراوان یاد شده­ نیز رنج می برند.

اشتغالی که به گفته مهدی مطلب زاده نایب رئیس انجمن قطعه سازان، با خطر تعدیل و تعلیق مواجه است به گونه ای است که این صنعت تاکنون 30 هزار تعدیل نیرو و 70 هزار نفر تعلیق داشته که اگر مشکلات پیش رو حل نشود این تعدیل و تعلیق ها­­ افزایش خواهد یافت.

مطلب زاده همچنین مشکل اصلی را ریشه در بنگاه داری دولت می داند و می گوید: وزارت صنعت در سال های گذشته به جای سیاست گذاری کلان،­ سیاست بنگاه داری را در خودرو سازی کشور در پیش گرفت البته خودروسازی هم با حمایت های دولت سودهای کلانی داشت که متاسفانه به جای اینکه این سودها صرف توسعه محصول ­شود تقسیم شد و عملاً نتیجه ای نداشت.

وی سرمایه گذاری های بی بازگشت را دیگر مشکل خودروسازی کشور می داند و می افزاید: در برخی از نقاط کشور با فشار نمایندگان مجلس واحدهای خودروسازی به ظاهر راه اندازی شده اما در عمل با یک تریلی اتاق رنگ شده و با تریلی دیگر موتور و گیربکس آماده به آن شهرستان می رود در آنجا مونتاژ شده و با تریلی دیگر بر می گردد که این مصداق عینی سرمایه گذاری بی بازگشت و غیر اقتصادی است.

افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی ،مشکل پیش روی قطعه سازان را دو چندان کرده است نکته ای که محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور می گوید: آلومینیمی ­را که در گذشته کیلویی 6 هزار تومان خریداری می کردیم الان باید بابت آن 30 هزار تومان پرداخت کنیم که این افزایش قیمت در حوزه مواد پتروشیمی، ​مس و دیگر مواد اولیه قطعه سازی خودرو که ریشه داخلی دارند نیز مصداق دارد.

وی می افزاید: این افزایش قیمت باعث شده تا قیمت تمام شده قطعه سازان 80 تا 140 درصد افزایش یابد که البته باید در قیمت تمام شده قطعه ساز لحاظ می شد اما خودروسازان آن را لحاظ نکردند.

قطعه سازان معتقدند در شرایط کنونی که حدود 70 واحد قطعه سازی تعدیل شدند و بقیه نیز با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند اگر تامین قطعات داخلی و خارجی به سهولت صورت گیرد، قیمت قطعات درست شود و پرداخت به قطعه سازان نیز حداکثر در یک ماه انجام شود این توان وجود دارد که علاوه بر حفظ سهم داخلی قطعات مورد نیاز خودرو، قطعات وارداتی نیز داخلی سازی شود.

در این بین خودرو سازان هم باید با­ به روز کردن پرداختی مطالبات قطعه سازان،­ بتوانند­­این بخش از صنعت کشور همچنان پویا و سرپا نگه دارند؛­ اینکه 15 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان روند کاهشی به خود گرفته نشانه پرداخت این مطالبات از سوی خودروسازان نیست بلکه در شرایط کنونی قطعه سازان تحویل قطعه به خودروسازی ها را کاهش داده اند.

بدهی های گذشته قطعه سازان به طرف های خارجی مشکل دیگر این فعالان اقتصادی است به گونه ای که این صنعتگران قطعاتی را ماه ها قبل و با قیمت ارز آن روز،​ وارد کرده اند، محصول را فروخته اند اما اکنون باید به قیمت روز تسویه ارزی انجام دهند که این اعداد و ارقام سنگین، مشکل بزرگی را بر سر راه قطعه سازان قرار داده است.

در شرایطی که قطعه سازان با میانگین 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند اگر بتوان مشکلات پیش روی این واحدهای صنعتی را حل کرد علاوه بر تامین نیازهای قطعات ­­خودروی کشور، اشتغال 550 هزار نفری در این صنعت، رشد چشمگیر خواهد داشت.

منبع : تسنیم


پشت پرده فشارها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار