آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
سه شنبه، 27 آذر 1397 - 19:50   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  نمایندگان اصفهان در مجلس با برگزاری تجمع مخالفت کردند
  برای اجرای سیاست‌های عمومی دولت با کسی مماشات نمی‌کنم/مدیران تنبل در البرز جایی ندارند
  افزایش خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد افتخار نیست/ با پشت میزنشینی نمی‌توان مشکلات را حل کرد
  باند توزیع مخدر شیشه در عملیات مشترک پلیس مرکزی و لرستان منهدم شد
  یک سوم بیکاران کشور تحت پوشش کمیته امداد هستند
  تقویت سرمایه در گردش واحدهای صنعتی یک ضرورت است
  عرضه خودرو ۵ درصد زیر نرخ بازار
  بانک مرکزی: حجم نقدینگی از 1693 هزار میلیارد تومان گذشت
  بارش برف و باران از عصر دوشنبه در البرز
  برخورد جدی با مفاسد اقتصادی برنامه دستگاه قضایی است
  نهمین نمایشگاه کتاب استان البرز افتتاح شد/حضور ۳۰۰ ناشر
  قیمت لبنیات پس از ابلاغیه ستاد تنظیم بازار افزایش یافت
  قیمت آجیل شب چله مشخص شد + لیست قیمت
  شناسایی‌چالش‌های پیش روی توسعه استان البرز ضروری است
  وزیر بر اجرای به‌موقع قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تأکید داشت
  توصیه امام‌جمعه کرج به استاندار جدید؛ مقابل رانت‌خواران بایستید
  دستگیری باند سارقان مسلح خودرو در استان البرز
  کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن تا اسفند ۹۷
  عمر مدیریتی در استان البرز کم است/عقب‌ماندگی‌ ها جبران شود
  کاهش دما و افزایش آلاینده ها برای البرز پیش بینی شد
  حادثه رانندگی در جاده کرج - چالوس 6 مصدوم برجای گذاشت
  سایپا باز هم پراید و تیبا می‌فروشد
  گزارش از خیابانی که در آن همه فروشنده دلار هستند: فردوسی باز شلوغ شد
  دلار در بازار آزاد وارد کانال ۹ هزار تومانی شد
  آجیل ارزان شب یلدا رسید
  تراز آب در سد امیرکبیر همچنان منفی است
  عزیزالله شهبازی استاندار البرز شد
  جمعه؛ بازی خداحافظی پسر خوب فوتبال ایران
  بازگشت مجیدی به استقلال صحت ندارد
  اعتصاب رسمی بازیکنان پرسپولیس
  وزیر اطلاعات: هدف از حادثه تروریستی چابهار، ضربه به اقتصاد منطقه بود
  سهم ۱۷ درصدی ناوگان سنگین در ترافیک جاده‌ها
  ضرب و شتم محیط‌بانان در البرز
  کاهش قیمت چهار برند معروف تولید‌کننده لوازم خانگی
  ۱.۶ میلیارد دلار قطعه خودرو وارد کشور شد
  ناامیدی دشمن از فشار و تهدید علیه ایران/ آمریکا رو به افول است
  حوادث ترافیکی جاده کرج - چالوس 13 مصدوم داشت
  حدود 300 شهر کشور بدون نقشه است
  نامه اصلاح‌طلبان البرز به رئیس‌جمهوری درباره استاندار تکذیب شد
  کشف بیش از 11تن مواد مخدردرالبرز
  ورود شورای شهر کرج به رفع مشکلات بیمارستان امام خمینی
  احتمال افزایش حقوق کارمندان بیش از ۲۰ درصد
  داروهای بیماران خاص را درب منزل تحویل خواهیم داد
  مسائل بانکی همچنان دغدغه اول تولیدکنندگان است
  صدای انفجاری بزرگ در چابهار شنیده شد
  رونمایی لایحه بودجه ۹۸ با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه
  حادثه تروریستی در شهرستان چابهار
  مسمومیت ۱۵ دانش آموز کرجی با گاز
  رشد ۷۷ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت در کشور/ بارش‌های نرمال همچنان ادامه دارد
  مهدهای کودک استان البرز به جز طالقان و آسارا فردا تعطیل است
- اندازه متن: + -  کد خبر: 8566صفحه نخست » خبر وسطجمعه، 25 آبان 1397 - 15:25
پشت پرده فشارها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟
این روزها زمزمه های افزایش قیمت خودرو شدت گرفته و به نظر می رسد پشت این فشارها برای گرانی خودرو یک گروه بیش از بقیه فعال شده اند، به نام «قطعه سازان».
  

رخداد24 : به گزارش رخداد، هم اکنون بیش از 80 درصد از نیاز صنعت خودروی کشور توسط قطعه سازان داخلی تامین­ و فقط 20 درصد از نیاز خودرو سازان داخلی به ارزش 4 میلیارد دلار از طریق واردات تامین می شود.

پشت پرده فشارها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور معتقد است: صنعت قطعه سازی کشور با این همه ظرفیت و توانمندی به دلیل کمبود نقدینگی، مطالبات معوق از خودروسازان، کاهش تولید خودرو و قیمت دستوری خودرو که موجب شده خودروسازان،­ قیمت تمام شده قطعه ساز را نپذیرند در شرایط نامطلوبی به سر می برند و ممکن است اشتغال موجود با خطر مواجه شود.

وی واردات قطعات کامل به جای مواد اولیه توسط تعداد انگشت شماری از قطعه سازان را،­ مشکل دیگر پیش روی این صنعت دانست­ و گفت:​­­ البته برخوردها با این عده معدود ­­انجام شده و در حال پیگیری است.

به گفته محبی نژاد این قبیل واردات به نوعی تهدید صنعت قطعه سازی و اشتغال موجود در آن است که از مشکلات فراوان یاد شده­ نیز رنج می برند.

اشتغالی که به گفته مهدی مطلب زاده نایب رئیس انجمن قطعه سازان، با خطر تعدیل و تعلیق مواجه است به گونه ای است که این صنعت تاکنون 30 هزار تعدیل نیرو و 70 هزار نفر تعلیق داشته که اگر مشکلات پیش رو حل نشود این تعدیل و تعلیق ها­­ افزایش خواهد یافت.

مطلب زاده همچنین مشکل اصلی را ریشه در بنگاه داری دولت می داند و می گوید: وزارت صنعت در سال های گذشته به جای سیاست گذاری کلان،­ سیاست بنگاه داری را در خودرو سازی کشور در پیش گرفت البته خودروسازی هم با حمایت های دولت سودهای کلانی داشت که متاسفانه به جای اینکه این سودها صرف توسعه محصول ­شود تقسیم شد و عملاً نتیجه ای نداشت.

وی سرمایه گذاری های بی بازگشت را دیگر مشکل خودروسازی کشور می داند و می افزاید: در برخی از نقاط کشور با فشار نمایندگان مجلس واحدهای خودروسازی به ظاهر راه اندازی شده اما در عمل با یک تریلی اتاق رنگ شده و با تریلی دیگر موتور و گیربکس آماده به آن شهرستان می رود در آنجا مونتاژ شده و با تریلی دیگر بر می گردد که این مصداق عینی سرمایه گذاری بی بازگشت و غیر اقتصادی است.

افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی ،مشکل پیش روی قطعه سازان را دو چندان کرده است نکته ای که محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور می گوید: آلومینیمی ­را که در گذشته کیلویی 6 هزار تومان خریداری می کردیم الان باید بابت آن 30 هزار تومان پرداخت کنیم که این افزایش قیمت در حوزه مواد پتروشیمی، ​مس و دیگر مواد اولیه قطعه سازی خودرو که ریشه داخلی دارند نیز مصداق دارد.

وی می افزاید: این افزایش قیمت باعث شده تا قیمت تمام شده قطعه سازان 80 تا 140 درصد افزایش یابد که البته باید در قیمت تمام شده قطعه ساز لحاظ می شد اما خودروسازان آن را لحاظ نکردند.

قطعه سازان معتقدند در شرایط کنونی که حدود 70 واحد قطعه سازی تعدیل شدند و بقیه نیز با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند اگر تامین قطعات داخلی و خارجی به سهولت صورت گیرد، قیمت قطعات درست شود و پرداخت به قطعه سازان نیز حداکثر در یک ماه انجام شود این توان وجود دارد که علاوه بر حفظ سهم داخلی قطعات مورد نیاز خودرو، قطعات وارداتی نیز داخلی سازی شود.

در این بین خودرو سازان هم باید با­ به روز کردن پرداختی مطالبات قطعه سازان،­ بتوانند­­این بخش از صنعت کشور همچنان پویا و سرپا نگه دارند؛­ اینکه 15 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان روند کاهشی به خود گرفته نشانه پرداخت این مطالبات از سوی خودروسازان نیست بلکه در شرایط کنونی قطعه سازان تحویل قطعه به خودروسازی ها را کاهش داده اند.

بدهی های گذشته قطعه سازان به طرف های خارجی مشکل دیگر این فعالان اقتصادی است به گونه ای که این صنعتگران قطعاتی را ماه ها قبل و با قیمت ارز آن روز،​ وارد کرده اند، محصول را فروخته اند اما اکنون باید به قیمت روز تسویه ارزی انجام دهند که این اعداد و ارقام سنگین، مشکل بزرگی را بر سر راه قطعه سازان قرار داده است.

در شرایطی که قطعه سازان با میانگین 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند اگر بتوان مشکلات پیش روی این واحدهای صنعتی را حل کرد علاوه بر تامین نیازهای قطعات ­­خودروی کشور، اشتغال 550 هزار نفری در این صنعت، رشد چشمگیر خواهد داشت.

منبع : تسنیم


پشت پرده فشارها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار