آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
پنجشنبه، 6 تیر 1398 - 08:28   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  فائقه دوستی، مجری جوان تلویزیون درگذشت
  انتقال 80 بیمار توسط اورژانس البرز
  سه کمیته برای تقویت صنعت گردشگری در البرز راه اندازی شد
  نیوکاسل و آنفلوآنزای پرندگان در کشور تا حد زیادی کنترل شده است
  فساد میلیاردی‌ با ترکیبی از رشوه، پولشویی، تبانی و ظاهرسازی/نقش سربازان گمنام در حل پرونده
  عملکرد کروز ؛ درسی برای زمان بحران
  شانس کم پرسپولیس درصورت شکایت؛ قرارداد برانکو عملاٌ فسخ شده است
  مشمولان مالیات سکه در سامانه مالیاتی ثبت نام کنند
  خیز سرخ‌ها‌ برای ترکاندن بمب طلایی/ وریا وارد مذاکره شد
  نمایش وضعیت دردناک هواداران پرسپولیس توسط کاپیتان حسینی
  افزایش ۱۰۰۰ مگاواتی مصرف برق در گرم‌ ترین روز سال رقم خورد
  ورود آقازاده‌ها و سلبریتی‌ها به بهانه خرید زمین در گیلان
  واردات دارو مدیریت می‌شود/مردم دغدغه دارو نداشته باشند
  مصرف ۹۶ درصد منابع آبی تجدیدپذیر در استان البرز
  شن های روان چهار میلیون هکتار از عرصه های بیابانی مهار شد
  کارت های ملی قدیمی فاقد اعتبارند
  طرح بیابان‌زدایی شمال غرب استان البرز با جدیت اجرا شود
  برگزاری جشن تولد رییس جمهوری چین توسط پوتین (+عکس)
  ابهامات مسافربری شدن فرودگاه پیام برطرف می شود
  رئیس جمهور در سفر غیر رسمی به مشهد سفر کرد
  هزینه فیلترینگ باید بررسی شود/راهکار سیاسی نتیجه‌بخش نیست
  پوشش عمده اینترنت نسل پنجم برای کاربران خانگی است
  پروژه های زود بازده برای رونق گردشگری البرز در اولویت قرار گیرد
  قبض‌های برق از مهرماه توزیع نمی‌ شود
  اعلام جزئیات نرخ تردد در محدوده زوج یا فرد تهران
  بانک جهانی : فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سال آینده تخلیه می‌ شود
  چراغ سبز مهره کلیدی برانکو به پرسپولیس!
  ضربه مهلک استقلال به قلعه‌نویی؛ ستاره سپاهان خرید جدید آبی‌ها!
  بیرانوند می‌تواند از پرسپولیس جدا شود اما به یک شرط!
  سر بد برانکو خرید جدید پرسپولیس در نقل‌وانتقالات!
  شاه ماهی سبزپوش در تور استقلال!
  ساخت بلندترین تونل کشور در البرز/جاده طالقان نیازمند ۱۰۰ میلیارد
  تنها مانع لژیونر شدن مهره محبوب برانکو!
  حمایت عجیب یک پرسپولیسی از سرمربیگری فرهاد مجیدی
  خبری بسیار خوش برای استقلالی ها/ تمدید قرارداد دو فوق ستاره
  استاندار البرز : مدیران پاسخگوی افکار عمومی باشند
  ۷۶ واحد صنعتی در البرز به چرخه تولید بازگشتند
  کشف 152 میلیارد ریال کالای قاچاق در استان البرز
  14 عملیات هوایی اورژانس البرز بری انتقال مصدومین و بیماران بدحال
  بازخوانی عزل بنی‌ صدر درس‌آموز است/ لزوم پرهیز از باندبازی
  باشگاه استقلال با سرمربی جدید به توافق رسید
  مهدی طارمی در آستانه بازگشت به پرسپولیس
  تناقضی که نشان می‌دهد برانکو در پرسپولیس می‌ماند
  سقف حقوق مدیران دولتی به ۲۳ میلیون رسید ؟
  ستاره تکنیکی در راه استقلال، اولین خرید سرمربی آبی ها
  اتحادیه بنکداران : احتکار روغن و شکر زیاد شده
  پیش بینی ۵ روزه هواشناسی ؛ هوا ۶ درجه سرد می‌ شود
  حاشیه جدید در استقلال؛ آشفتگی تیم خون مجیدی را به جوش آورد
  خبری بسیار خوش برای پرسپولیسی ها/ فوق ستاره می ماند
  اختلاس میلیاردی در یکی از شرکت های وزارت نفت
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6784صفحه نخست » مقاله و یادداشتپنجشنبه، 27 مهر 1396 - 12:42
پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری
در حالی که شهرداریهای ایران در رویکردی غلط به دنبال سواره محوری بوده و توسعه شبکه راهها و احداث تقاطعات غیرهمسطح و آزاد راه های شهری را در دستور کار قرار داده اند اما در اروپا و آمریکا مدار توسعه پایدار بر محور پیاده محوری می چرخد.
  

رخداد24 : پیاده محوری واژگانی است که طی چند دهه اخیر به ادبیات عمرانی و شهرسازی ایران وارد شده اما آنطور که باید و شاید بر ریل اقدام و عمل قرار نگرفته است. پیاده محوری یکی از راهکارهای ارتقای سرمایه های اجتماعی و عاملی برای تحکیم سلامت شهروندی و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا به زبان دیپلماسی تندرسی و ورزش می باشد.

برخی انتقادها ناخودآگاه مولد مسئله های جدید مدیریتی و شهرسازی هستند؛ برای مثال سرزنش رانندگان خودروهای تک سرنشین در شرایطی که کلانشهر کرج هنوز به اولیه های ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT مجهز نیست یا مردم به تاکسی و اتوبوس های مدرن و مجهز دسترسی ندارند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! آیا شهروندان بدون تامین محرک ها و مشوق های لازم به حضور بدون خودرو در سطح شهر تن می دهند؟

در خصوص پیاده محوری یا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز همین گونه است؛ طبق آمارهای رسمی حدود 18 درصد از ترافیک کشور مربوط به معابر البرز و کرج می شود و سالانه چند میلیارد تردد در شبکه معابر استان ثبت می شود و شاهدیم که پروژه هایی با اعتبار هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه راهها استارت می خورند اما به راستی سهم «پیاده محوری» چه می شود و چرا برای تشدید ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی فرش قرمز پهن می کنیم؟

در اروپا گلچین معابر برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود یا شاهد احداث پیاده راه در قلب شهرهای بزرگ همچون پاریس و لندن و رم هستیم و شهرداریها بی اعتنا به تقاضا برای افزایش ظرفیت تردد خودروها، در درجه اول به سلامت شهروندی، ارتقای شاخص های زیست محیطی و توسعه پیاده محوری می اندیشند و نقشه راه توسعه شهری نیز حول محور برنامه ریزی به منظور شهر زیست پذیر توأم با استانداردهای جهانی می چرخد.

نیم نگاهی به پیاده روهای کلانشهر کرج نشانگر مسیرهایی مملو از دستفروشان و تعرض واحدهای صنفی به مسیر تردد عابرین پیاده است که در اکثر آنها روح فضای سبز یا نشاط اجتماعی مشاهده نمی گردد و حجم انبوه تبلیغات آشفته، مبلمان نامنسجم و تراکت های تبلیغاتی نوعی دلزدگی را در شهروندان ایجاد می کند و دوستداران دوچرخه سواری نیز جز در معدود پارکهای کرج راه دیگری برای به نمایش گذاشتن علاقمندی شان برای داشتن شهری سالم و پاکیزه ندارند.

پیاده محوری شاخه ای از هنر انسان محوری در علم معماری و شهرسازی است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته و استفاده از ترکیب فضای سبز، مبلمان شهری و سنگفرش های استاندارد، فضایی را ایجاد می کند که اولا معلولان و سالمندان نیز قادر به لذت بردن از ورزش پیاده روی باشند و ثانیاً مردم به جای تردد با وسایل نقلیه و استنشاق از دودهای سمی خودروها و مشاهده صحنه هایی از شلوغی و ازدحام، پیاده روی در قابی دل انگیز و دلنشین را ترجیح دهند که جلوه ای از تجلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود.

بی شک یکی از علت های اصلی ترویج خشونت، افزایش دعواهای خیابانی، گسست های معنوی و آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگ همچون کرج به توسعه «سواره محوری» باز می گردد و چارچوب کلی شهر فضایی را ترسیم می کند که در آن ازدحام و شلوغی و رفتارهای سرد و بی تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر موج می زند اما بی شک در شهری با پیاده رو و پیاده راه های استاندارد و زیبا شهروندان در کنار یکدیگر شادی و نشاط را به اشتراک می گذارند و قابی از اتحاد و همدلی و یکدلی را رقم می زنند.

امید که در دوره پنجم مدیریت شهری کرج که گفتمان تازه ای از علم محوری و نگرش کارشناسی را رقم زده و سعی در حل مشکلات و معضلات کلان شهری با استفاده از مشارکت کارشناسان و نخبگان شهری را دارد، توجه مضاعف به پیاده محوری در دستور کار قرار گیرد و از این حوزه خطیر غفلت زدایی صورت پذیرد؛ ان شاء الله.

محسن حاجی قاسمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک

منبع :


پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار