آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
سه شنبه، 6 اسفند 1398 - 06:34   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  ابتلای 3نفر به ویروس کرونا در البرز
  مدارس البرز تا پایان هفته تعطیل شد
  مورد مثبت ویروس کرونا در استان البرز مشاهده شد
  نمایشگاه‌های بهاره در استان البرز لغو شد
  پیروزی استقلال مقابل ذوب آهن در ورزشگاه خالی/ آبی پوشان جانشین سپاهان شدند
  عرضه قلیان در فردیس ممنوع شد
  احتمال لغو نمایشگاه‌های بهاره در استان البرز وجود دارد
  گران‌فروشی ماسک و ژل‌ ضدعفونی در البرز/ تعزیرات اولتیماتوم داد
  پوشاک امسال چقدر گران شد ؟
  احتمال ضرر ‌ده‌ ها میلیارد دلاری شرکت‌ های هواپیمایی
  مدارس البرز تعطیل شد
  رصد وضعیت امنیت استان البرز/ گزارش ضدامنیتی نداشتیم
  نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران-شمال به زیر ۴۰ هزار تومان رسید
  بیش از هزار فرد ۸۵ تا ۹۵ ساله تاکنون در البرز رأی داده‌اند
  جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا برگزار شد
  وزیر بهداشت: بیماران کرونا تحت نظرند/ هر اطلاعاتی داشتیم اعلام کردیم
  اطلاعیه معاونت مطبوعاتی درباره خبرهای ویروس کرونا
  مورد مشکوکی از ابتلا به کرونا در استان البرز مشاهده نشد
  مصرف برق در استان البرز ۳.۵ درصد رشد داشته است
  تأیید ابتلای سه مورد جدید به کروناویروس
  البرزی‌ها ۲ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کردند
  افزایش احتمال ابتلای اطرافیان ۲ بیمار فوت شده به کرونا/ ماسک به اندازه کافی در قم وجود دارد
  ریزش سنگ در جاده چالوس/ یک نفر جان باخت
  عوامل آتش سوزی یک شعبه بانکی در البرز دستگیر شدند
  توزیع تخم‌مرغ فله‌ای در البرز ممنوع می‌شود
  تذکر به نامزدهای مطرح کننده مباحث تفرقه انگیز و قومیتی در کرج
  بعد از انتخابات هم نظارت داریم / تبلیغات ناروا می‌تواند باعث اعلام عدم صحت انتخابات شود
  ۲۳ نامزد نمایندگی مجلس در استان البرز انصراف دادند
  تولید واکسن «آبله قناری» در موسسه رازی آغاز شده است
  40 هزار البرزی در آزمون وسع ثبت نام کرده اند
  کلاهبردار مجازی در البرز دستگیر شد
  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هرچه حضور مردم در پای صندوق‌ها بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است
  تیراندازی به یکی از قوی‌ترین مردان ایران در کرج نبوده است
  ۷۰۰ پرونده عفو در استان البرز بررسی شد
  خطر تکمیل پل شهدای پلیس برای شبکه فاضلاب کرج
  جزئیات عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال کار کرده اند
  رقابت ۱۴۰ کاندیدا در استان البرز/ استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رأی
  رصد روزانه ۱۰۰ قلم کالای اولویت دار در سراسر کشور
  گلزار بهشت سکینه(س) کرج اولین آرامستان سبز کشور شد
  مرکز تشخیص زودهنگام سرطان تیپ یک در کرج افتتاح شد
  احداث کارخانه انسولین تزریقی در البرز/ سرمایه‌گذاری دانمارک
  رعایت اصل بی طرفی در انتخابات مورد تاکید است
  مشخصات ستادهای تبلیغاتی به فرمانداری کرج اعلام شود
  استقرار کارگاه‌های صنایع دستی در روستاهای استان البرز
  مدارس ابتدایی استان البرز چهارشنبه تعطیل شد
  مدارس طالقان و آسارا چهارشنبه تعطیل شد
  «خورشید» بهترین فیلم شد/ پنج سیمرغ برای «روز صفر» و «شنای پروانه»
  فرمانده کل ارتش:هر رأی در انتخابات به منزله یک تیر برای ناکامی دشمن است
  موشکباران عین‌الاسد خواست مردم بود/صندوق رأی و انتخابات منجی ماست
  مجیدی: از نتیجه راضی نیستم/ مطمئنم در بازی‌های بعد پیروز می‌شویم
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6784صفحه نخست » مقاله و یادداشتپنجشنبه، 27 مهر 1396 - 16:12
پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری
در حالی که شهرداریهای ایران در رویکردی غلط به دنبال سواره محوری بوده و توسعه شبکه راهها و احداث تقاطعات غیرهمسطح و آزاد راه های شهری را در دستور کار قرار داده اند اما در اروپا و آمریکا مدار توسعه پایدار بر محور پیاده محوری می چرخد.
  

رخداد24 : پیاده محوری واژگانی است که طی چند دهه اخیر به ادبیات عمرانی و شهرسازی ایران وارد شده اما آنطور که باید و شاید بر ریل اقدام و عمل قرار نگرفته است. پیاده محوری یکی از راهکارهای ارتقای سرمایه های اجتماعی و عاملی برای تحکیم سلامت شهروندی و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا به زبان دیپلماسی تندرسی و ورزش می باشد.

برخی انتقادها ناخودآگاه مولد مسئله های جدید مدیریتی و شهرسازی هستند؛ برای مثال سرزنش رانندگان خودروهای تک سرنشین در شرایطی که کلانشهر کرج هنوز به اولیه های ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT مجهز نیست یا مردم به تاکسی و اتوبوس های مدرن و مجهز دسترسی ندارند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! آیا شهروندان بدون تامین محرک ها و مشوق های لازم به حضور بدون خودرو در سطح شهر تن می دهند؟

در خصوص پیاده محوری یا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز همین گونه است؛ طبق آمارهای رسمی حدود 18 درصد از ترافیک کشور مربوط به معابر البرز و کرج می شود و سالانه چند میلیارد تردد در شبکه معابر استان ثبت می شود و شاهدیم که پروژه هایی با اعتبار هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه راهها استارت می خورند اما به راستی سهم «پیاده محوری» چه می شود و چرا برای تشدید ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی فرش قرمز پهن می کنیم؟

در اروپا گلچین معابر برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود یا شاهد احداث پیاده راه در قلب شهرهای بزرگ همچون پاریس و لندن و رم هستیم و شهرداریها بی اعتنا به تقاضا برای افزایش ظرفیت تردد خودروها، در درجه اول به سلامت شهروندی، ارتقای شاخص های زیست محیطی و توسعه پیاده محوری می اندیشند و نقشه راه توسعه شهری نیز حول محور برنامه ریزی به منظور شهر زیست پذیر توأم با استانداردهای جهانی می چرخد.

نیم نگاهی به پیاده روهای کلانشهر کرج نشانگر مسیرهایی مملو از دستفروشان و تعرض واحدهای صنفی به مسیر تردد عابرین پیاده است که در اکثر آنها روح فضای سبز یا نشاط اجتماعی مشاهده نمی گردد و حجم انبوه تبلیغات آشفته، مبلمان نامنسجم و تراکت های تبلیغاتی نوعی دلزدگی را در شهروندان ایجاد می کند و دوستداران دوچرخه سواری نیز جز در معدود پارکهای کرج راه دیگری برای به نمایش گذاشتن علاقمندی شان برای داشتن شهری سالم و پاکیزه ندارند.

پیاده محوری شاخه ای از هنر انسان محوری در علم معماری و شهرسازی است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته و استفاده از ترکیب فضای سبز، مبلمان شهری و سنگفرش های استاندارد، فضایی را ایجاد می کند که اولا معلولان و سالمندان نیز قادر به لذت بردن از ورزش پیاده روی باشند و ثانیاً مردم به جای تردد با وسایل نقلیه و استنشاق از دودهای سمی خودروها و مشاهده صحنه هایی از شلوغی و ازدحام، پیاده روی در قابی دل انگیز و دلنشین را ترجیح دهند که جلوه ای از تجلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود.

بی شک یکی از علت های اصلی ترویج خشونت، افزایش دعواهای خیابانی، گسست های معنوی و آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگ همچون کرج به توسعه «سواره محوری» باز می گردد و چارچوب کلی شهر فضایی را ترسیم می کند که در آن ازدحام و شلوغی و رفتارهای سرد و بی تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر موج می زند اما بی شک در شهری با پیاده رو و پیاده راه های استاندارد و زیبا شهروندان در کنار یکدیگر شادی و نشاط را به اشتراک می گذارند و قابی از اتحاد و همدلی و یکدلی را رقم می زنند.

امید که در دوره پنجم مدیریت شهری کرج که گفتمان تازه ای از علم محوری و نگرش کارشناسی را رقم زده و سعی در حل مشکلات و معضلات کلان شهری با استفاده از مشارکت کارشناسان و نخبگان شهری را دارد، توجه مضاعف به پیاده محوری در دستور کار قرار گیرد و از این حوزه خطیر غفلت زدایی صورت پذیرد؛ ان شاء الله.

محسن حاجی قاسمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک

منبع :


پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار