آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
شنبه، 29 دی 1397 - 12:24   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  40 مسافر گرفتار در برف جاده طالقان نجات یافتند
  کرج - چالوس مسدود شد
  نوبخت: دو‌مین ‌بسته حمایتی دولت به‌زودی ‌واریز می‌شود
  11 عطاری متخلف درالبرز پلمب شد
  تکلیف قیمت تحویل خودروهای ثبت نامی روشن شد
  اعتراض کی‌روش به بازی خشن عراقی‌ها/ تعویض پیراهن خونی جهانبخش
  افشای تخلف فدراسیون فوتبال در یک قرارداد/ فراخوان مزایده صوری است
  برانکو: ریسک اردوی آنتالیا بالا بود/ از بودیمیر کاملا راضی هستم
  چرا ناراحتی استقلال ها هنوز ادامه دارد؟
  ورود سامانه بارشی به البرز/پیش‌بینی وقوع برف و کولاک
  تشییع پیکر خلبان بوئینگ 707 در کرج
  قیمت برنج ایرانی در بازار افزایش یافت
  فروش مرغ بالاتر از ۱۰ هزار تومان ممنوع شد
  نرخ ارز اندکی افزایش یافت/قیمت دلار به ۱۱۴۵۰ تومان رسید
  یارانه دی چهارشنبه‌شب واریز می‌شود
  برانکو سرمربی تیم پرسپولیس سورپرایز ویژه‌ای برای نیم فصل دوم دارد.
  استقلال به دنبال جذب ستاره جام ملت های آسیا
  بمب نقل و انتقالات استقلال سرخپوش یونایتدی است
  پیش بینی وضعیت بیکاری تا ۳ سال آینده در ایران
  بدهی کلان بیمه‌ها به داروخانه‌ها
  تحویل پیکر ۱۵ جانباخته حادثه سقوط هواپیمای ۷۰۷ به نماینده هواپیمایی ارتش
  ۵۰۰ مدرسه در البرز نیازمند بخاری استاندارد/بخاری گازی جمع‌آوری شد
  آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده استفاده‌ از ذرت دامی/توقیف ۲ خط تولید
  دادستان البرز: دستگاه قضایی حادثه بوئینگ ۷۰۷ را بررسی می‌کن
  روحانی سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ 707 را تسلیت گفت
  دولت بودجه قطار شهری کرج را افزایش داد
  مشکل فاصله نزدیک فرودگاه‌های پیام و فتح باید حل شود
  بسته حمایتی دولت فقط به یارانه‌بگیران پرداخت می‌شود
  اسامی کشته‌شدگان حادثه هواپیما اعلام شد/ارتش در حال بررسی علت
  البرز از سرریز مشکلات تهران درامان نیست
  راه اندازی اردوگاه بازپروری معتادان البرز تسریع می شود
  مدارس طالقان و بخش آسارا دوشنبه تعطیل است
  ستاره‌های در حال ظهور و برترین اقتصاد‌های جهان تا سال 2030 کدامند؟
  لزوم جانمایی زمین اردوگاه ماده ۱۶ در البرز/تأمین اعتبار تا پایان امسال
  با ارزش ترین ستاره تیم ملی به دیدار عراق نمی رسد
  حضور یک تماشاگر ویژه در تمرین پرسپولیس/تمرینات سرخپوشان تاکتیکی‌تر شد
  رانندگی حاجیلو و تعجب آبی پوشان از اقدام سرپرست استقلال
  دستگیری سارق خودرو در کرج با اعتراف به ۲۰ فقره سرقت
  همین روزهاست که بگویند سلطان گوشت هم دستگیر شد!
  کارمندانی که هنوز موفق به دریافت سبد حمایتی نشدند چه کار کنند؟
  روش پلکانی کردن افزایش حقوق
  ورود سامانه بارشی به البرز/پیش‌بینی بارش برف و باران
  یخبندان صبحگاهی و بارش برف و باران برای البرز پیش بینی شد
  تلاش برای ابقای برخی بازنشستگان در البرز/کارت زرد به برخی مسئولان
  دور جدید شایعه ورشکستگی بانکها/نگران نباشید،سپرده‌ها بیمه‌ هستند
  7 روش کسب ثروت از طریق مسکن در ایران
  ماجرای ریخته شدن روغن در جاده هراز چه بود؟
  شهرستان فردیس با مشکل رشد بیماری دیابت مواجه است
  طعنه معنادار سرمربی سرخپوشان به سردار آزمون
  لقب جدیدِ کاپیتان استقلال به هفت محبوب و تکرار نشدنی آبی‌ها
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6784صفحه نخست » مقاله و یادداشتپنجشنبه، 27 مهر 1396 - 12:42
پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری
در حالی که شهرداریهای ایران در رویکردی غلط به دنبال سواره محوری بوده و توسعه شبکه راهها و احداث تقاطعات غیرهمسطح و آزاد راه های شهری را در دستور کار قرار داده اند اما در اروپا و آمریکا مدار توسعه پایدار بر محور پیاده محوری می چرخد.
  

رخداد24 : پیاده محوری واژگانی است که طی چند دهه اخیر به ادبیات عمرانی و شهرسازی ایران وارد شده اما آنطور که باید و شاید بر ریل اقدام و عمل قرار نگرفته است. پیاده محوری یکی از راهکارهای ارتقای سرمایه های اجتماعی و عاملی برای تحکیم سلامت شهروندی و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا به زبان دیپلماسی تندرسی و ورزش می باشد.

برخی انتقادها ناخودآگاه مولد مسئله های جدید مدیریتی و شهرسازی هستند؛ برای مثال سرزنش رانندگان خودروهای تک سرنشین در شرایطی که کلانشهر کرج هنوز به اولیه های ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT مجهز نیست یا مردم به تاکسی و اتوبوس های مدرن و مجهز دسترسی ندارند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! آیا شهروندان بدون تامین محرک ها و مشوق های لازم به حضور بدون خودرو در سطح شهر تن می دهند؟

در خصوص پیاده محوری یا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز همین گونه است؛ طبق آمارهای رسمی حدود 18 درصد از ترافیک کشور مربوط به معابر البرز و کرج می شود و سالانه چند میلیارد تردد در شبکه معابر استان ثبت می شود و شاهدیم که پروژه هایی با اعتبار هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه راهها استارت می خورند اما به راستی سهم «پیاده محوری» چه می شود و چرا برای تشدید ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی فرش قرمز پهن می کنیم؟

در اروپا گلچین معابر برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود یا شاهد احداث پیاده راه در قلب شهرهای بزرگ همچون پاریس و لندن و رم هستیم و شهرداریها بی اعتنا به تقاضا برای افزایش ظرفیت تردد خودروها، در درجه اول به سلامت شهروندی، ارتقای شاخص های زیست محیطی و توسعه پیاده محوری می اندیشند و نقشه راه توسعه شهری نیز حول محور برنامه ریزی به منظور شهر زیست پذیر توأم با استانداردهای جهانی می چرخد.

نیم نگاهی به پیاده روهای کلانشهر کرج نشانگر مسیرهایی مملو از دستفروشان و تعرض واحدهای صنفی به مسیر تردد عابرین پیاده است که در اکثر آنها روح فضای سبز یا نشاط اجتماعی مشاهده نمی گردد و حجم انبوه تبلیغات آشفته، مبلمان نامنسجم و تراکت های تبلیغاتی نوعی دلزدگی را در شهروندان ایجاد می کند و دوستداران دوچرخه سواری نیز جز در معدود پارکهای کرج راه دیگری برای به نمایش گذاشتن علاقمندی شان برای داشتن شهری سالم و پاکیزه ندارند.

پیاده محوری شاخه ای از هنر انسان محوری در علم معماری و شهرسازی است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته و استفاده از ترکیب فضای سبز، مبلمان شهری و سنگفرش های استاندارد، فضایی را ایجاد می کند که اولا معلولان و سالمندان نیز قادر به لذت بردن از ورزش پیاده روی باشند و ثانیاً مردم به جای تردد با وسایل نقلیه و استنشاق از دودهای سمی خودروها و مشاهده صحنه هایی از شلوغی و ازدحام، پیاده روی در قابی دل انگیز و دلنشین را ترجیح دهند که جلوه ای از تجلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود.

بی شک یکی از علت های اصلی ترویج خشونت، افزایش دعواهای خیابانی، گسست های معنوی و آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگ همچون کرج به توسعه «سواره محوری» باز می گردد و چارچوب کلی شهر فضایی را ترسیم می کند که در آن ازدحام و شلوغی و رفتارهای سرد و بی تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر موج می زند اما بی شک در شهری با پیاده رو و پیاده راه های استاندارد و زیبا شهروندان در کنار یکدیگر شادی و نشاط را به اشتراک می گذارند و قابی از اتحاد و همدلی و یکدلی را رقم می زنند.

امید که در دوره پنجم مدیریت شهری کرج که گفتمان تازه ای از علم محوری و نگرش کارشناسی را رقم زده و سعی در حل مشکلات و معضلات کلان شهری با استفاده از مشارکت کارشناسان و نخبگان شهری را دارد، توجه مضاعف به پیاده محوری در دستور کار قرار گیرد و از این حوزه خطیر غفلت زدایی صورت پذیرد؛ ان شاء الله.

محسن حاجی قاسمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک

منبع :


پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار