آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
چهارشنبه، 27 تیر 1397 - 17:08   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  هنر رفوگری و شیرینی توتک البرز ثبت ملی شد
  نمایشگاه لباس اقوام فرصتی برای ارتباط با تولیدکنندگان است
  طرح های عظیم گردشگری در طالقان و جاده کرج - چالوس اجرایی می شود
  بهره برداری ازمجموعه تاریخی کاروانسرای شاه عباسی کرج با اعتبار 3 میلیارد تومانی
  اهمیت برگزاری نمایشگاه های متعدد در مجموعه کاروانسرای شاه عباسی کرج و توسعه اشتغال
  میراث ماندگار البرز مرمت و بازگشایی می شود
  مردم علائم گرمازدگی را جدی بگیرند
  آیین تکریم امامزادگان در 7 بقعه متبرکه البرز برگزار می شود
  افزایش دما و وزش باد طی 2 روز آینده در البرز استمرار دارد
  رییس جمهور کرواسی پیراهن شماره ۹ تیم ملی‌ را به پوتین اهدا کرد
  برانکو: تمرین برایم مهم‌تر از برنامه فردوسی‌پور بود/ نمی‌دانم چرا بیرانوند نیامده است
  لقب جدید برای رفیعی و حرکت عجیب کاپیتان
  خبر بد برای استقلالی ها پیش از شروع لیگ برتر
  آتش سوزی بازارچه دستفروشان کرج عمدی نبوده است
  مستمری بگیران تامین اجتماعی وام ۴ میلیونی می‌گیرند
  9 پروژه ویژه در حوزه صنعت با هدف ایجاد اشتغال تعریف شد
  بازار خودرو در رکود سنگینی فرو رفت
  معرفی متخلفان واردات خودرو به قوه قضائیه
  بررسی پرونده سپنتا نیکنام شنبه هفته آینده در مجمع تشخیص مصلحت نظام
  اجرای 151 مصوبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال 97
  واریز سود سهام عدالت ۴۰۰هزار نفر تا پایان تیرماه
  ورود گوشی‌های توقیف‌شده به بازار و تعدیل قیمت‌ها
  در برخی مناطق با کمبود و در برخی دیگر با انباشتِ نیرو روبرو هستیم / به دنبال مچ گیری نیستیم
  شفر: از اینکه هواداران غیرمنصفانه بازیکنانم را نقد می‌کنند، ناراحتم
  وزیر کار: نرخ‌ بیکاری را کاهش خواهیم‌ داد ‌
  جزئیات اعزام ۸۵ هزار حاجی از ۱۹ فرودگاه
  مدیر "مدرسه معین" از ارتباط ناظم با دانش‌آموزان مطلع بوده است
  پیک مصرف برق در البرز ۱۲۶۷ مگاوات است / خاموشی‌ها ادامه دارد
  به دنبال ادامه حرکت با کی‌روش هستیم/ فدراسیون به دالیچ یا فرد دیگری فکر نمی‌کند
  برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده عکاس معروف سوئیسی از جاذبه های ایران در کاروانسرای شاه عباسی کرج
  فرماندار کرج: اجرای پروژه مرکز بهداشت محله خط چهار حصار ضروری است
  جسد کودک مفقوده شده در سد کرج پیدا شد
  زنگ خطر افزایش خاموشی‌ها در کشور به صدا درآمد
  جدایی امید بیشتر از سید مجید به استقلال لطمه می‌زند
  منتظری رسما خواهان جدایی از استقلال شد
  عرضه واکسن های خارجی به تولیدات داخلی ضربه وارد می کند
  بهزیستی نسبت به سالمندشدن جمعیت استان البرز هشدار داد
  معرفی نامزدهای شهرداری کرج/نام شهردار سابق در میان گزینه‌ها!
  اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار برای تأمین مواد اولیه دارویی کشور
  ادعای محمودصادقی در باره رشوه گرفتن برخی نمایندگان در جریان تصویب طرح تحقیق وتفحص از شهرداری: یکی، یک میلیارد هولوگرام تغییرکاربری وتعدادی دیگر کارت پول ۵ میلیون تومانی دریافت کردند
  کاش استقلال از نقل و انتقالات محروم بود/ پرسپولیس چطور رفیعی و ترابی را جذب کرده است؟
  مخالفت رسمی باشگاه استقلال با جدایی این ستاره/ پرداخت مالیات دستیاران شفر
  دمای هوای البرز طی کاهش می یابد
  5 پروژه دانش آموزی البرزبه جشنواره جابربن حیان راه یافت
  علت آتش سوزی بازارچه دست فروشان کرج هنوز مشخص نیست
  شوک به استقلال؛ پژمان منتظری هم جدا می‌شود؟
  توافق امید ابراهیمی با مسئولان الاهلی برای عقد قرارداد ۲ ساله
  سرانجام پرونده ابربدهکاران بانک سرمایه به کجا رسید؟
  بنیاد مستضعفان برگزاری شوی لباس در کاخ نیاوران را تکذیب کرد
  دمای 45 درجه برای البرز پیش بینی شد
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6784صفحه نخست » مقاله و یادداشتپنجشنبه، 27 مهر 1396 - 12:42
پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری
در حالی که شهرداریهای ایران در رویکردی غلط به دنبال سواره محوری بوده و توسعه شبکه راهها و احداث تقاطعات غیرهمسطح و آزاد راه های شهری را در دستور کار قرار داده اند اما در اروپا و آمریکا مدار توسعه پایدار بر محور پیاده محوری می چرخد.
  

رخداد24 : پیاده محوری واژگانی است که طی چند دهه اخیر به ادبیات عمرانی و شهرسازی ایران وارد شده اما آنطور که باید و شاید بر ریل اقدام و عمل قرار نگرفته است. پیاده محوری یکی از راهکارهای ارتقای سرمایه های اجتماعی و عاملی برای تحکیم سلامت شهروندی و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا به زبان دیپلماسی تندرسی و ورزش می باشد.

برخی انتقادها ناخودآگاه مولد مسئله های جدید مدیریتی و شهرسازی هستند؛ برای مثال سرزنش رانندگان خودروهای تک سرنشین در شرایطی که کلانشهر کرج هنوز به اولیه های ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT مجهز نیست یا مردم به تاکسی و اتوبوس های مدرن و مجهز دسترسی ندارند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! آیا شهروندان بدون تامین محرک ها و مشوق های لازم به حضور بدون خودرو در سطح شهر تن می دهند؟

در خصوص پیاده محوری یا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز همین گونه است؛ طبق آمارهای رسمی حدود 18 درصد از ترافیک کشور مربوط به معابر البرز و کرج می شود و سالانه چند میلیارد تردد در شبکه معابر استان ثبت می شود و شاهدیم که پروژه هایی با اعتبار هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه راهها استارت می خورند اما به راستی سهم «پیاده محوری» چه می شود و چرا برای تشدید ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی فرش قرمز پهن می کنیم؟

در اروپا گلچین معابر برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود یا شاهد احداث پیاده راه در قلب شهرهای بزرگ همچون پاریس و لندن و رم هستیم و شهرداریها بی اعتنا به تقاضا برای افزایش ظرفیت تردد خودروها، در درجه اول به سلامت شهروندی، ارتقای شاخص های زیست محیطی و توسعه پیاده محوری می اندیشند و نقشه راه توسعه شهری نیز حول محور برنامه ریزی به منظور شهر زیست پذیر توأم با استانداردهای جهانی می چرخد.

نیم نگاهی به پیاده روهای کلانشهر کرج نشانگر مسیرهایی مملو از دستفروشان و تعرض واحدهای صنفی به مسیر تردد عابرین پیاده است که در اکثر آنها روح فضای سبز یا نشاط اجتماعی مشاهده نمی گردد و حجم انبوه تبلیغات آشفته، مبلمان نامنسجم و تراکت های تبلیغاتی نوعی دلزدگی را در شهروندان ایجاد می کند و دوستداران دوچرخه سواری نیز جز در معدود پارکهای کرج راه دیگری برای به نمایش گذاشتن علاقمندی شان برای داشتن شهری سالم و پاکیزه ندارند.

پیاده محوری شاخه ای از هنر انسان محوری در علم معماری و شهرسازی است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته و استفاده از ترکیب فضای سبز، مبلمان شهری و سنگفرش های استاندارد، فضایی را ایجاد می کند که اولا معلولان و سالمندان نیز قادر به لذت بردن از ورزش پیاده روی باشند و ثانیاً مردم به جای تردد با وسایل نقلیه و استنشاق از دودهای سمی خودروها و مشاهده صحنه هایی از شلوغی و ازدحام، پیاده روی در قابی دل انگیز و دلنشین را ترجیح دهند که جلوه ای از تجلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود.

بی شک یکی از علت های اصلی ترویج خشونت، افزایش دعواهای خیابانی، گسست های معنوی و آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگ همچون کرج به توسعه «سواره محوری» باز می گردد و چارچوب کلی شهر فضایی را ترسیم می کند که در آن ازدحام و شلوغی و رفتارهای سرد و بی تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر موج می زند اما بی شک در شهری با پیاده رو و پیاده راه های استاندارد و زیبا شهروندان در کنار یکدیگر شادی و نشاط را به اشتراک می گذارند و قابی از اتحاد و همدلی و یکدلی را رقم می زنند.

امید که در دوره پنجم مدیریت شهری کرج که گفتمان تازه ای از علم محوری و نگرش کارشناسی را رقم زده و سعی در حل مشکلات و معضلات کلان شهری با استفاده از مشارکت کارشناسان و نخبگان شهری را دارد، توجه مضاعف به پیاده محوری در دستور کار قرار گیرد و از این حوزه خطیر غفلت زدایی صورت پذیرد؛ ان شاء الله.

محسن حاجی قاسمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک

منبع :


پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار