آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
سه شنبه، 29 آبان 1397 - 11:51   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  زنان کارآفرین برای تأمین وثیقه مشکل‌دارند
  چرا بازنشسته‎های بانک‎ها خداحافظی نمی‌کنند؟
  دستگیری ۳۰ اخلالگر ارزی در کرج
  فرانسه واردات از ایران را صفر کرد
  مدیریت شهری کرج از احداث نمایشگاه‌ دائمی حمایت می‌کند
  شکایتم از پرسپولیس را پیگیری می‌کنم
  ۷۰ درصد بانوان البرزی در سن فعال اقتصادی قرار دارند
  واکنش برانکو به قضاوت داور و دهان پرخون بازیکن پرسپولیس
  ریختن عمدی گازوییل در محور کرج-چالوس صحت ندارد
  دلیل خط خوردن بیرانوند از لیست نامزدهای مرد سال آسیا فاش شد
  صادرات فرش ایران به آمریکا متوقف شد
  کشتی ایران بالاخره رنگ طلا را دید
  واکنش کدخدایی به طرح افزایش حداقل سن ازدواج
  شورای شهر کرج از استارتاپ‌ها حمایت می‌کند
  واریز پول به حساب سایر بانک ها از بام بانک ملّی
  افزایش50 درصدی گردشگران ورودی
  حوادث جاده ای البرز 103 کشته داشت
  تورم هفت ماهه به ۲۰.۳ درصد رسید
  زیرساخت های دولت الکترونیک جزیره ای است
  ۹۰ درصد کارمندان البرزی زیر ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند
  «عزیزالله شهبازی» به عنوان سرپرست استانداری البرز منصوب شد
  حرف و حدیثی درباره حضور دستیار ایجاد نشده است/ استقلال بازیکن گرداننده و بزرگ کم دارد
  فروش تیبای ۱۴۰ میلیونی در سوریه
  مشتریان ناشناس روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرند
  هیچ درخواستی برای بازگشت بازیکنان به پرسپولیس نداشتم/ انصاری ۳ پیشنهاد خارجی داشت
  صالحی نیا سرپرست سازمان صنایع کوچک شد
  افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۸ بیش از سال‌های ۹۶ و ۹۷ است
  تکلیف بیمارستان امام خمینی تا پایان هفته مشخص می شود
  خط پروازی البرز به کیش راه‌اندازی می‌شود
  هئیت‌های تجاری عراق به البرز سفر می‌کنند
  دفاتر غیر مجاز خدمات مسافرتی در استان البرز شناسایی و با آنها برخورد می‌شود
  معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اشاره به شکایت‌های مردمی از رانندگان امدادخودرو در جاده چالوس گفت: برای رفع این معضل اتحادیه کامیونداران مکلف شد که بعد مسافت را قیمت گذاری و به صورت برچسب بر خودروهای امدادی نصب کنند.
  جزای نقدی 700 میلیون ریالی برای یک شرکت شکلات سازی در البرز
  پرسپولیس قوی در دفاع، ضعیف در حمله
  فایل صوتی دوم درباره قتل خاشقجی پیدا شد
  بازگشت ۲ بازیکن مصدوم استقلال، خیال شفر را راحت کرد
  بزرگترین رخداد در تاریخ استان البرز فردا در محل برگزاری نمایشگاه های استان البرز رقم می خورد.
  نمایندگان مجلس برای ترمیم وضعیت کشور چاره اندیشی کنند
  نوربخش در خدمت رسانی به مردم یک لحظه کوتاهی نکرد
  نامه‌ای محرمانه از مرحوم نوربخش که ربیعی بازگو کرد
  پشت پرده فشارها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟
  پیشنهاد افزایش ۲۰درصدی حقوق کارگران در سال ۹۸
  برگزاری مراسم بدرقه نوربخش در تهران
  رکود بازار مسکن ­تا پایان پاییز ادامه دارد
  عضویت 9 هزار نفر در کتابخانه های عمومی این شهرستان
  جلسه دفاع از پروژه های فراگیران دریافت مجوز راهنمایان گردشگری استان البرز برگزار شد
  برانکو در اندیشه جذب ۲ مدافع/ خط دفاعی پرسپولیس تقویت می‌شود
  دلیلی عجیب برای سقوط جدیدترین بوئینگ آمریکایی!
  پاداش بزرگ پرسپولیس در پیچ و تاب تحریم
  آخرین وضعیت واردات موز به کشور
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6784صفحه نخست » مقاله و یادداشتپنجشنبه، 27 مهر 1396 - 12:42
پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری
در حالی که شهرداریهای ایران در رویکردی غلط به دنبال سواره محوری بوده و توسعه شبکه راهها و احداث تقاطعات غیرهمسطح و آزاد راه های شهری را در دستور کار قرار داده اند اما در اروپا و آمریکا مدار توسعه پایدار بر محور پیاده محوری می چرخد.
  

رخداد24 : پیاده محوری واژگانی است که طی چند دهه اخیر به ادبیات عمرانی و شهرسازی ایران وارد شده اما آنطور که باید و شاید بر ریل اقدام و عمل قرار نگرفته است. پیاده محوری یکی از راهکارهای ارتقای سرمایه های اجتماعی و عاملی برای تحکیم سلامت شهروندی و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا به زبان دیپلماسی تندرسی و ورزش می باشد.

برخی انتقادها ناخودآگاه مولد مسئله های جدید مدیریتی و شهرسازی هستند؛ برای مثال سرزنش رانندگان خودروهای تک سرنشین در شرایطی که کلانشهر کرج هنوز به اولیه های ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT مجهز نیست یا مردم به تاکسی و اتوبوس های مدرن و مجهز دسترسی ندارند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! آیا شهروندان بدون تامین محرک ها و مشوق های لازم به حضور بدون خودرو در سطح شهر تن می دهند؟

در خصوص پیاده محوری یا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز همین گونه است؛ طبق آمارهای رسمی حدود 18 درصد از ترافیک کشور مربوط به معابر البرز و کرج می شود و سالانه چند میلیارد تردد در شبکه معابر استان ثبت می شود و شاهدیم که پروژه هایی با اعتبار هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه راهها استارت می خورند اما به راستی سهم «پیاده محوری» چه می شود و چرا برای تشدید ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی فرش قرمز پهن می کنیم؟

در اروپا گلچین معابر برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود یا شاهد احداث پیاده راه در قلب شهرهای بزرگ همچون پاریس و لندن و رم هستیم و شهرداریها بی اعتنا به تقاضا برای افزایش ظرفیت تردد خودروها، در درجه اول به سلامت شهروندی، ارتقای شاخص های زیست محیطی و توسعه پیاده محوری می اندیشند و نقشه راه توسعه شهری نیز حول محور برنامه ریزی به منظور شهر زیست پذیر توأم با استانداردهای جهانی می چرخد.

نیم نگاهی به پیاده روهای کلانشهر کرج نشانگر مسیرهایی مملو از دستفروشان و تعرض واحدهای صنفی به مسیر تردد عابرین پیاده است که در اکثر آنها روح فضای سبز یا نشاط اجتماعی مشاهده نمی گردد و حجم انبوه تبلیغات آشفته، مبلمان نامنسجم و تراکت های تبلیغاتی نوعی دلزدگی را در شهروندان ایجاد می کند و دوستداران دوچرخه سواری نیز جز در معدود پارکهای کرج راه دیگری برای به نمایش گذاشتن علاقمندی شان برای داشتن شهری سالم و پاکیزه ندارند.

پیاده محوری شاخه ای از هنر انسان محوری در علم معماری و شهرسازی است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته و استفاده از ترکیب فضای سبز، مبلمان شهری و سنگفرش های استاندارد، فضایی را ایجاد می کند که اولا معلولان و سالمندان نیز قادر به لذت بردن از ورزش پیاده روی باشند و ثانیاً مردم به جای تردد با وسایل نقلیه و استنشاق از دودهای سمی خودروها و مشاهده صحنه هایی از شلوغی و ازدحام، پیاده روی در قابی دل انگیز و دلنشین را ترجیح دهند که جلوه ای از تجلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود.

بی شک یکی از علت های اصلی ترویج خشونت، افزایش دعواهای خیابانی، گسست های معنوی و آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگ همچون کرج به توسعه «سواره محوری» باز می گردد و چارچوب کلی شهر فضایی را ترسیم می کند که در آن ازدحام و شلوغی و رفتارهای سرد و بی تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر موج می زند اما بی شک در شهری با پیاده رو و پیاده راه های استاندارد و زیبا شهروندان در کنار یکدیگر شادی و نشاط را به اشتراک می گذارند و قابی از اتحاد و همدلی و یکدلی را رقم می زنند.

امید که در دوره پنجم مدیریت شهری کرج که گفتمان تازه ای از علم محوری و نگرش کارشناسی را رقم زده و سعی در حل مشکلات و معضلات کلان شهری با استفاده از مشارکت کارشناسان و نخبگان شهری را دارد، توجه مضاعف به پیاده محوری در دستور کار قرار گیرد و از این حوزه خطیر غفلت زدایی صورت پذیرد؛ ان شاء الله.

محسن حاجی قاسمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک

منبع :


پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار