آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
پنجشنبه، 29 شهریور 1397 - 02:36   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  وزش باد و بارش پراکنده در البرز ادامه دارد
  استفاده از هواپیماهای ای.تی.آر در پروازهای فرودگاه بین المللی پیام
  جاده های البرز لغزنده شد
  برنامه های هفته دفاع مقدس در استان البرز تشریح شد
  ۱۴۵ کیلو مواد مخدر در فردیس کشف شد
  انهدام باند گروگانگیر در البرز/سه نفر دستگیر شدند
  سامانه بارشی پرفشار وارد البرز می شود
  حدود 2 میلیارد ریال کالای احتکاری درالبرز کشف شد
  اعتبار تکمیل اردوگاه بازپروری معتادان البرز تامین شد
  افزایش مجدد حقوق‌ها چه زمانی انجام می‌شود؟
  ۸ گروه مواد خوراکی گران شدند
  مدیرکل سابق بنیاد مستضعفان استان البرز دستگیر شد
  روغن در بازار آزاد یافت نمی شود
  اداره شهر کرج حساس است/ لزوم تسریع در روند تعیین صلاحیت شهردار
  7 ناحیه صنعتی روستایی درالبرز احداث می شود
  کشف یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته پوشک بچه در استان البرز
  پروازهای مسافری فرودگاه بین‌المللی پیام توسعه می‌یابد
  اولین پرواز مسافری در فرودگاه پیام به زمین نشست
  افتتاح رسمی فرودگاه بین‌المللی پیام استان البرز پس از ایام عزاداری محرم
  پوشش 40 میلیون نفری بیمه سلامت در کشور
  پیام ایرانیان به ترامپ
  سایه رکود بر بازار مسکن و معاملات آن
  اعطای کارت رفاه به بازنشستگان معادل ۱ ماه حقوق
  بسته معیشتی اقشار کم درآمد نهایی شده است
  دشمن از اتحاد ملت های منطقه هراس دارد
  بررسی مراحل اجرایی 3 پروژه اقامتی - گردشگری البرز
  محموله پوشک‌های توقیف‌شده در البرز در بازار توزیع می‌شود
  کاهش کیفیت هوا و افزایش نسبی دما در البرز پیش بینی شد
  پیشنهاد تغییر مسیر انسداد محور چالوس/جاده از خوزنکلا مسدود شود
  «سیروس شفقی» به عنوان شهردار کرج معرفی شد
  تصادف تریلی و سمند در اتوبان قزوین -کرج ۲ کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت
  ایران برای مقابله با خشکسالی برنامه جامعی ندارد
  ثبت منطقه ویژه گردشگری طالقان در دستور کار مجلس است
  جمع‌آوری دو هزارو 720 معتاد متجاهر در کرج
  استفاده ۱۳۰ درصدی از منابع آبی تجدیدپذیر کشور
  4 هزار اثر به دبیرخانه برنامه ملی معلم پژوهنده البرزارسال شد
  آتش سوزی جنگل ها و مراتع 50 درصد کاهش یافت
  انتخاب شهردار کرج در نخستین جلسه رسمی شورا بررسی می‌شود
  انتقاد از طوالانی شدن طرح مطالعات حوزه های آبریز کرج و طالقان
  کشف دومین محموله پوشک چند میلیاردی وتوقیف مواد شوینده تقلبی در کرج
  6 میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان البرز پرداخت شد
  نخستین منطقه ویژه اقتصادی دارویی کشور در البرز ثبت شد
  سرمایه شهرکرج در دست عده‌ای خاص/حضور مدیران غایب در شهرداری
  «عباس زارع» به عنوان رئیس شورای شهر کرج انتخاب شد
  مدیرعامل فرودگاه‌ها: انجام کار سالم در ایران هزینه زیادی دارد
  مشارکت زنان در تعاونی ها، بهترین فرصت برای تولید کالای ایرانی
  مهلت دوروزه هیئت حل اختلاف به شورای شهر کرج
  بهره‌برداری از 942 واحد مسکونی در کرج
  مشارکت در خدمت و تأمین رفاه مردم ضروری است
  15 سد کشور در وضعیت قرمز قرار دارد
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6784صفحه نخست » مقاله و یادداشتپنجشنبه، 27 مهر 1396 - 12:42
پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری
در حالی که شهرداریهای ایران در رویکردی غلط به دنبال سواره محوری بوده و توسعه شبکه راهها و احداث تقاطعات غیرهمسطح و آزاد راه های شهری را در دستور کار قرار داده اند اما در اروپا و آمریکا مدار توسعه پایدار بر محور پیاده محوری می چرخد.
  

رخداد24 : پیاده محوری واژگانی است که طی چند دهه اخیر به ادبیات عمرانی و شهرسازی ایران وارد شده اما آنطور که باید و شاید بر ریل اقدام و عمل قرار نگرفته است. پیاده محوری یکی از راهکارهای ارتقای سرمایه های اجتماعی و عاملی برای تحکیم سلامت شهروندی و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا به زبان دیپلماسی تندرسی و ورزش می باشد.

برخی انتقادها ناخودآگاه مولد مسئله های جدید مدیریتی و شهرسازی هستند؛ برای مثال سرزنش رانندگان خودروهای تک سرنشین در شرایطی که کلانشهر کرج هنوز به اولیه های ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT مجهز نیست یا مردم به تاکسی و اتوبوس های مدرن و مجهز دسترسی ندارند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! آیا شهروندان بدون تامین محرک ها و مشوق های لازم به حضور بدون خودرو در سطح شهر تن می دهند؟

در خصوص پیاده محوری یا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز همین گونه است؛ طبق آمارهای رسمی حدود 18 درصد از ترافیک کشور مربوط به معابر البرز و کرج می شود و سالانه چند میلیارد تردد در شبکه معابر استان ثبت می شود و شاهدیم که پروژه هایی با اعتبار هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه راهها استارت می خورند اما به راستی سهم «پیاده محوری» چه می شود و چرا برای تشدید ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی فرش قرمز پهن می کنیم؟

در اروپا گلچین معابر برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود یا شاهد احداث پیاده راه در قلب شهرهای بزرگ همچون پاریس و لندن و رم هستیم و شهرداریها بی اعتنا به تقاضا برای افزایش ظرفیت تردد خودروها، در درجه اول به سلامت شهروندی، ارتقای شاخص های زیست محیطی و توسعه پیاده محوری می اندیشند و نقشه راه توسعه شهری نیز حول محور برنامه ریزی به منظور شهر زیست پذیر توأم با استانداردهای جهانی می چرخد.

نیم نگاهی به پیاده روهای کلانشهر کرج نشانگر مسیرهایی مملو از دستفروشان و تعرض واحدهای صنفی به مسیر تردد عابرین پیاده است که در اکثر آنها روح فضای سبز یا نشاط اجتماعی مشاهده نمی گردد و حجم انبوه تبلیغات آشفته، مبلمان نامنسجم و تراکت های تبلیغاتی نوعی دلزدگی را در شهروندان ایجاد می کند و دوستداران دوچرخه سواری نیز جز در معدود پارکهای کرج راه دیگری برای به نمایش گذاشتن علاقمندی شان برای داشتن شهری سالم و پاکیزه ندارند.

پیاده محوری شاخه ای از هنر انسان محوری در علم معماری و شهرسازی است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته و استفاده از ترکیب فضای سبز، مبلمان شهری و سنگفرش های استاندارد، فضایی را ایجاد می کند که اولا معلولان و سالمندان نیز قادر به لذت بردن از ورزش پیاده روی باشند و ثانیاً مردم به جای تردد با وسایل نقلیه و استنشاق از دودهای سمی خودروها و مشاهده صحنه هایی از شلوغی و ازدحام، پیاده روی در قابی دل انگیز و دلنشین را ترجیح دهند که جلوه ای از تجلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود.

بی شک یکی از علت های اصلی ترویج خشونت، افزایش دعواهای خیابانی، گسست های معنوی و آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگ همچون کرج به توسعه «سواره محوری» باز می گردد و چارچوب کلی شهر فضایی را ترسیم می کند که در آن ازدحام و شلوغی و رفتارهای سرد و بی تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر موج می زند اما بی شک در شهری با پیاده رو و پیاده راه های استاندارد و زیبا شهروندان در کنار یکدیگر شادی و نشاط را به اشتراک می گذارند و قابی از اتحاد و همدلی و یکدلی را رقم می زنند.

امید که در دوره پنجم مدیریت شهری کرج که گفتمان تازه ای از علم محوری و نگرش کارشناسی را رقم زده و سعی در حل مشکلات و معضلات کلان شهری با استفاده از مشارکت کارشناسان و نخبگان شهری را دارد، توجه مضاعف به پیاده محوری در دستور کار قرار گیرد و از این حوزه خطیر غفلت زدایی صورت پذیرد؛ ان شاء الله.

محسن حاجی قاسمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک

منبع :


پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار