آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
جمعه، 4 اسفند 1396 - 09:16   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  شکستگی شیشه علت فرود اضطراری پرواز 7458 کیش ایر در اصفهان
  دشمن تلاش می کند ناکارآمدی برخی مسئولان را به گردن نظام بیندازد
  12 مصدوم بر اثر تصادف در جاده کرج-چالوس
  توسعه بوم گردی روستایی، اولویت‌ مهم گردشگری در استان البرز
  اختصاص 24.5 میلیارد تومان برای طرح ها و برنامه های فرهنگی کرج
  دولت ها باید اشتباه خود را به مردم بگویند
  شهردار کرج با در نظر گرفتن تمام جوانب نسبت به انتصابات اقدام کند
  تشکیل جلسه هماهنگی کمیته قضایی بررسی سانحه هواپیمایی اسمان در سازمان هواپیمایی کشوری
  انتصابات جدید در شهرداری کرج
  بازدید هیات لهستانی از نمایشگاه توانمندی های تولیدی صنعتی و خدماتی البرز
  پیکر پاک دو تن از شهدای تفحص‌شده دفاع‌مقدس در کرج تشییع شد‌
  پول درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی به خزانه واریز می شود
  استاندارالبرز: احداث و راه اندازی نمایشگاه بین المللی استان باید سرعت گیرد
  سارقان اماکن خصوصی در ساوجبلاغ شناسایی و دستگیر شدند
  رهبر انقلاب سانحه‌ مصیبت‌ بار سقوط هواپیمای مسافربری را تسلیت گفتند
  نخستین بلوک شهری در بافت فرسوده کرج احداث می شود
  دستور روحانی به وزیر راه برای گزارش سریع علل سقوط هواپیمای شرکت آسمان
  هم‌بازی شدن علی دایی با رونالدینیو و کاپیتان بارسلونا
  گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی البرز و لهستان
  مدیر فضای مجازی سازمان بسیج رسانه استان البرز منصوب شد
  ۲۸ کیلوگرم شیشه در شهرستان نظرآباد کشف شد
  ضرب و جرح نیروهای مسلح رتبه سوم جرایم در استان البرز
  احتمال محرومیت یکساله کشتی ایران از تمامی میادین بین المللی
  هفتمین جشنواره مرشدان برتر ایران آغاز شد
  مرشد نوجوان اصفهانی رتبه نخست قهرمانی کشور را بدست آورد
  پهلوان البرز برقله مرشدان جوان برتر ایران زمین نشست
  محمدرضا حسن پور قهرمان مرشدی بزرگسالان کشور شد
  البرز نایب قهرمان رنکینگ مرشدان کشور
  نشریه علمی پژوهشی "آرشیو رازی" در یکی از مهمترین بانک های علمی اطلاعاتی جهان درج شد
  شرایط پرداخت وام به کارگاه های تولیدی فراهم است
  مدیریت شهری از انتقاد سازنده رسانه‌ها استقبال می‌کند
  البرز میزبان نخستین مسابقه رادیویی مرشدان زورخانه‌ای ایران است
  کشف 2 تن البسه قاچاق در پوشش ترانزیت درالبرز
  کشف ۵ میلیارد ریال محموله ترانزیتی قاچاق در اتوبان تهران - کرج
  جودوکاران البرزی ۵ مدال رنگارنگ از مسابقات کشوری کسب کردند
  تأمین انرژی در البرز با مشکلی مواجه نیست/آمادگی شبکه برق
  بررسی راهکار های علمی کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در موسسه رازی
  مدیرعامل ایران ایر: آمریکا مجوز ندهد در تحویل هواپیماها به مشکل برمی خوریم
  سخنگوی سپاه: سخنگوی سپاه: حمله به نهاد ریاست جمهوری تروریستی نبود/ فردی می خواست صدای اعتراضش را به گوش مسئولی برساند
  عملیات اجرایی بیمارستان فردیس ۲ سال آینده تکمیل می‌شود
  انقلاب ایران برای نظام سلطه تبعات سنگینی داشته است
  وضعیت کودک 6ساله سرطانی که به او تزریق اشتباه شد/ دستهای علیرضا قطع می‌شود؟
  کاهش اقساط وام ۸۰ میلیون تومانی منتفی شد
  پرداخت عیدی کارمندان با حقوق بهمن / جزئیات عیدی و پاداش پایان سال
  همه مقاطع تحصیلی کرج و فردیس فردا در نوبت صبح و عصر تعطیل شد
  دستگیری سارق سابقه دار در کرج/اعتراف به ۳۴ فقره سرقت
  متهم آدم‌ربایی در کرج را شناسایی کنید
  دلار بازهم گران شد/ نرخ ارز امروز 17 بهمن 96
  نمایشگاه نقاشی آب - زندگی در کرج گشایش یافت
  شهردار کرج از عضو شورا تذکر گرفت
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6784صفحه نخست » مقاله و یادداشتپنجشنبه، 27 مهر 1396 - 12:42
پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری
در حالی که شهرداریهای ایران در رویکردی غلط به دنبال سواره محوری بوده و توسعه شبکه راهها و احداث تقاطعات غیرهمسطح و آزاد راه های شهری را در دستور کار قرار داده اند اما در اروپا و آمریکا مدار توسعه پایدار بر محور پیاده محوری می چرخد.
  

رخداد24 : پیاده محوری واژگانی است که طی چند دهه اخیر به ادبیات عمرانی و شهرسازی ایران وارد شده اما آنطور که باید و شاید بر ریل اقدام و عمل قرار نگرفته است. پیاده محوری یکی از راهکارهای ارتقای سرمایه های اجتماعی و عاملی برای تحکیم سلامت شهروندی و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا به زبان دیپلماسی تندرسی و ورزش می باشد.

برخی انتقادها ناخودآگاه مولد مسئله های جدید مدیریتی و شهرسازی هستند؛ برای مثال سرزنش رانندگان خودروهای تک سرنشین در شرایطی که کلانشهر کرج هنوز به اولیه های ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT مجهز نیست یا مردم به تاکسی و اتوبوس های مدرن و مجهز دسترسی ندارند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! آیا شهروندان بدون تامین محرک ها و مشوق های لازم به حضور بدون خودرو در سطح شهر تن می دهند؟

در خصوص پیاده محوری یا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز همین گونه است؛ طبق آمارهای رسمی حدود 18 درصد از ترافیک کشور مربوط به معابر البرز و کرج می شود و سالانه چند میلیارد تردد در شبکه معابر استان ثبت می شود و شاهدیم که پروژه هایی با اعتبار هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه راهها استارت می خورند اما به راستی سهم «پیاده محوری» چه می شود و چرا برای تشدید ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی فرش قرمز پهن می کنیم؟

در اروپا گلچین معابر برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود یا شاهد احداث پیاده راه در قلب شهرهای بزرگ همچون پاریس و لندن و رم هستیم و شهرداریها بی اعتنا به تقاضا برای افزایش ظرفیت تردد خودروها، در درجه اول به سلامت شهروندی، ارتقای شاخص های زیست محیطی و توسعه پیاده محوری می اندیشند و نقشه راه توسعه شهری نیز حول محور برنامه ریزی به منظور شهر زیست پذیر توأم با استانداردهای جهانی می چرخد.

نیم نگاهی به پیاده روهای کلانشهر کرج نشانگر مسیرهایی مملو از دستفروشان و تعرض واحدهای صنفی به مسیر تردد عابرین پیاده است که در اکثر آنها روح فضای سبز یا نشاط اجتماعی مشاهده نمی گردد و حجم انبوه تبلیغات آشفته، مبلمان نامنسجم و تراکت های تبلیغاتی نوعی دلزدگی را در شهروندان ایجاد می کند و دوستداران دوچرخه سواری نیز جز در معدود پارکهای کرج راه دیگری برای به نمایش گذاشتن علاقمندی شان برای داشتن شهری سالم و پاکیزه ندارند.

پیاده محوری شاخه ای از هنر انسان محوری در علم معماری و شهرسازی است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته و استفاده از ترکیب فضای سبز، مبلمان شهری و سنگفرش های استاندارد، فضایی را ایجاد می کند که اولا معلولان و سالمندان نیز قادر به لذت بردن از ورزش پیاده روی باشند و ثانیاً مردم به جای تردد با وسایل نقلیه و استنشاق از دودهای سمی خودروها و مشاهده صحنه هایی از شلوغی و ازدحام، پیاده روی در قابی دل انگیز و دلنشین را ترجیح دهند که جلوه ای از تجلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود.

بی شک یکی از علت های اصلی ترویج خشونت، افزایش دعواهای خیابانی، گسست های معنوی و آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگ همچون کرج به توسعه «سواره محوری» باز می گردد و چارچوب کلی شهر فضایی را ترسیم می کند که در آن ازدحام و شلوغی و رفتارهای سرد و بی تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر موج می زند اما بی شک در شهری با پیاده رو و پیاده راه های استاندارد و زیبا شهروندان در کنار یکدیگر شادی و نشاط را به اشتراک می گذارند و قابی از اتحاد و همدلی و یکدلی را رقم می زنند.

امید که در دوره پنجم مدیریت شهری کرج که گفتمان تازه ای از علم محوری و نگرش کارشناسی را رقم زده و سعی در حل مشکلات و معضلات کلان شهری با استفاده از مشارکت کارشناسان و نخبگان شهری را دارد، توجه مضاعف به پیاده محوری در دستور کار قرار گیرد و از این حوزه خطیر غفلت زدایی صورت پذیرد؛ ان شاء الله.

محسن حاجی قاسمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک

منبع :


پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار