آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
پنجشنبه، 1 فروردین 1398 - 09:49   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  پایان گروگان‌گیری در استان البرز کمتر از ۶ ساعت
  تصادف رانندگی در فردیس 2 کشته بر جای گذاشت
  تاکسی‌های کرج در ایام نوروز شیفت بندی می‌شوند
  جزییات محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی در روزهای آخر اسفند/ چالوس یک‌طرفه ‌می‌شود
  آماده‌سازی ۲۵ پارک در کرج برای استراحت مسافران نوروزی
  چهارشنبه سوری نیامده ۴ مصدوم بر جا گذاشت
  حقوق معلمان چقدر افزایش خواهد داشت؟
  پرداخت ۱۰ درصد افزایش حقوق مازاد بر ۴۰۰ هزار تومان به کارکنان
  صادرات پنج کوزه گل ارکیده معادل یک بشکه نفت ارزآوری دارد
  موضوع تغییر نام شهر جدید هشتگرد پیگیری می‌شود
  ۳۰۰ هکتار از اراضی استان البرز زیر کشت گلخانه‌ای است
  محدودیت‌های جاده چالوس، در آستانه سال نو
  پیگیری معافیت مالیاتی صنایع مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد اهمیت بالایی دارد
  توزیع اسکناس نو در شعب منتخب بانک ملت و 11 بانک دیگر
  شکست پرسپولیس با اشتباه داوری/ قرمزها بازهم تاوان دادند
  یک لحظه غفلت استقلال را پشیمان کرد/ تساوی بد موقع شاگردان «شفر»
  یک لحظه غفلت استقلال را پشیمان کرد/ تساوی بد موقع شاگردان «شفر»
  آنقدر گوشت و مرغ عرضه می‌کنیم که ارزان شود
  روند قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده
  آخرین خبرها از تعیین دستمزد کارگران در سال ۹۸
  بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) باید تا پایان دولت دوازدهم رفع شود
  تشکیل ۱۰۸۷ پرونده تخلف صنفی در البرز/حجم شکایت از سوپرمارکت‌ها در رأس
  بازار کفش در آستانه شب عید ۹۸ / میزان قاچاق کفش در ایران، ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود
  وزارت نفت برای تولید سوخت باکیفیت‌ تلاش می‌کند
  حاشیه نشینی مشکلات بهداشتی البرز را پیچیده کرده است
  اپراتور سیار ارتباطی البرز ایام نوروز فعال است
  نرخ مهاجرت روستائیان کشور کاهش می یابد
  پیشنهاد توزیع بن کارت کالا برای کارگران
  شاید شما هم قربانی کپی کارت بانکی شوید!
  آخرین خبرها از بازار آجیل و خشکبار / قیمت آجیل چند برابر شد؟
  کشف جسد قربانی سقوط بهمن جاده کرج -چالوس
  دوران شهرگردانی با درآمد حاصل از عوارض به پایان رسیده است
  پروژه «تله‌کابین بیلقان» نیازمند جذب سرمایه‌گذار است
  ۲۸ نقطه در کرج برای سرمایه گذاری مشخص شده است
  پرسپولیس از لیگ کناره گیری می کند!
  استقلال 40 امتیازی شد و به قلب صدرنشینان صعود کرد/ آبی پوشان محیای بازی با العین شدند
  صحنه ای دردناک از مصدومیت ستاره پرسپولیس
  بازار مسکن مقداری گرم شد
  فرود قیمت خودرو پس از فراز بزرگ
  اقتصاد مقاومتی ر اهکار خروج از مشکلات کنونی کشور است
  دستور مدعی العموم برای احقاق حقوق عامه در نوروز 98/ تداوم اجرای طرح ساماندهی جرثقیل داران در چالوس
  آخرین وضعیت پروژه 15 ساله متروی کرج
  سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز منصوب شد
  منتظر بحران شیر در سال آینده باشید
  نگاهی به آمار قربانیان مسمومیت الکلی در ایران
  دور جدید کاهش قیمت ارز در راه است؟
  افزایش حقوق کارمندان در سال آینده ۴۰۰هزارتومان به‌علاوه ۵درصد
  فاز نخست کنارگذر مهرشهر به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  ستاره پرسپولیس از لیست تقابل با پاختاکور حذف شد
  شیخ های عرب از فرهاد مجیدی استقبال ویژه کردند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6784صفحه نخست » مقاله و یادداشتپنجشنبه، 27 مهر 1396 - 12:42
پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری
در حالی که شهرداریهای ایران در رویکردی غلط به دنبال سواره محوری بوده و توسعه شبکه راهها و احداث تقاطعات غیرهمسطح و آزاد راه های شهری را در دستور کار قرار داده اند اما در اروپا و آمریکا مدار توسعه پایدار بر محور پیاده محوری می چرخد.
  

رخداد24 : پیاده محوری واژگانی است که طی چند دهه اخیر به ادبیات عمرانی و شهرسازی ایران وارد شده اما آنطور که باید و شاید بر ریل اقدام و عمل قرار نگرفته است. پیاده محوری یکی از راهکارهای ارتقای سرمایه های اجتماعی و عاملی برای تحکیم سلامت شهروندی و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا به زبان دیپلماسی تندرسی و ورزش می باشد.

برخی انتقادها ناخودآگاه مولد مسئله های جدید مدیریتی و شهرسازی هستند؛ برای مثال سرزنش رانندگان خودروهای تک سرنشین در شرایطی که کلانشهر کرج هنوز به اولیه های ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT مجهز نیست یا مردم به تاکسی و اتوبوس های مدرن و مجهز دسترسی ندارند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! آیا شهروندان بدون تامین محرک ها و مشوق های لازم به حضور بدون خودرو در سطح شهر تن می دهند؟

در خصوص پیاده محوری یا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز همین گونه است؛ طبق آمارهای رسمی حدود 18 درصد از ترافیک کشور مربوط به معابر البرز و کرج می شود و سالانه چند میلیارد تردد در شبکه معابر استان ثبت می شود و شاهدیم که پروژه هایی با اعتبار هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه راهها استارت می خورند اما به راستی سهم «پیاده محوری» چه می شود و چرا برای تشدید ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی فرش قرمز پهن می کنیم؟

در اروپا گلچین معابر برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود یا شاهد احداث پیاده راه در قلب شهرهای بزرگ همچون پاریس و لندن و رم هستیم و شهرداریها بی اعتنا به تقاضا برای افزایش ظرفیت تردد خودروها، در درجه اول به سلامت شهروندی، ارتقای شاخص های زیست محیطی و توسعه پیاده محوری می اندیشند و نقشه راه توسعه شهری نیز حول محور برنامه ریزی به منظور شهر زیست پذیر توأم با استانداردهای جهانی می چرخد.

نیم نگاهی به پیاده روهای کلانشهر کرج نشانگر مسیرهایی مملو از دستفروشان و تعرض واحدهای صنفی به مسیر تردد عابرین پیاده است که در اکثر آنها روح فضای سبز یا نشاط اجتماعی مشاهده نمی گردد و حجم انبوه تبلیغات آشفته، مبلمان نامنسجم و تراکت های تبلیغاتی نوعی دلزدگی را در شهروندان ایجاد می کند و دوستداران دوچرخه سواری نیز جز در معدود پارکهای کرج راه دیگری برای به نمایش گذاشتن علاقمندی شان برای داشتن شهری سالم و پاکیزه ندارند.

پیاده محوری شاخه ای از هنر انسان محوری در علم معماری و شهرسازی است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته و استفاده از ترکیب فضای سبز، مبلمان شهری و سنگفرش های استاندارد، فضایی را ایجاد می کند که اولا معلولان و سالمندان نیز قادر به لذت بردن از ورزش پیاده روی باشند و ثانیاً مردم به جای تردد با وسایل نقلیه و استنشاق از دودهای سمی خودروها و مشاهده صحنه هایی از شلوغی و ازدحام، پیاده روی در قابی دل انگیز و دلنشین را ترجیح دهند که جلوه ای از تجلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود.

بی شک یکی از علت های اصلی ترویج خشونت، افزایش دعواهای خیابانی، گسست های معنوی و آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگ همچون کرج به توسعه «سواره محوری» باز می گردد و چارچوب کلی شهر فضایی را ترسیم می کند که در آن ازدحام و شلوغی و رفتارهای سرد و بی تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر موج می زند اما بی شک در شهری با پیاده رو و پیاده راه های استاندارد و زیبا شهروندان در کنار یکدیگر شادی و نشاط را به اشتراک می گذارند و قابی از اتحاد و همدلی و یکدلی را رقم می زنند.

امید که در دوره پنجم مدیریت شهری کرج که گفتمان تازه ای از علم محوری و نگرش کارشناسی را رقم زده و سعی در حل مشکلات و معضلات کلان شهری با استفاده از مشارکت کارشناسان و نخبگان شهری را دارد، توجه مضاعف به پیاده محوری در دستور کار قرار گیرد و از این حوزه خطیر غفلت زدایی صورت پذیرد؛ ان شاء الله.

محسن حاجی قاسمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک

منبع :


پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار