آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
سه شنبه، 23 مهر 1398 - 22:56   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  دستور تخریب ۱۳۰ پاتوق معتادان متجاهر در خط ۴ حصار صادر شد
  اعزام دو دستگاه خودروی سنگین امداد و نجات از کرج به کربلا
  لزوم شفاف‌سازی بودجه فرهنگی مناطق دهگانه شهرداری کرج
  بیرانوند: گرفتن پنالتی رونالدو اعتماد به نفسم را بالا برد/ یک بند ویژه در قراردادم است
  اولین روز آرامش استراماچونی روی نیمکت
  زعفرانیه‌ نشینان هم به قطع یارانه اعتراض دارند !
  نان به جمع کالا‌های اولویت‌ دار در بازرسی‌ ها پیوست
  بوی قاچاق معکوس می‌آید
  مهاجم جدید استقلال در راه ایران
  مسکن مهر شهرجدید هشتگرد در گام آخر
  شیراز و اهواز مسیرهای بعدی پروازهای پیام
  آزاد راه کرج - قزوین بسته می شود
  تعداد ثبت نام کنندگان پیاده روی اربعین از مرز دو میلیون و صد هزار تن گذشت
  خط پروازی کرج ـ کیش در فرودگاه پیام البرز برقرار می‌شود
  راه‌های انتقال HIV در لردگان مشخص است / ابهامی وجود ندارد
  کرایه مسافران اربعین در البرز ثابت ماند
  طرح جمع‌آوری سد معبر در کرج اجرا شد
  توسعه گردشگری سلامت در البرز/ ۱۹ واحد بوم گردی ایجاد می‌شود
  بمبی که علیه استقلال منفجر شد!
  سومین شکست پرسپولیس رقم خورد/ شهرخودرو به صدر جدول نزدیک شد
  ثبت اولین برد استقلال/ طلسم آبی‌ها در سکوت آزادی از بین رفت
  کاهش ۶۰۰ تومانی تعرفه مکالمات برای زائران اربعین
  حضور ترکیه در بازار خودرو ایران چقدر واقعی است ؟
  اعتماد مردم به نیروی انتظامی تقویت شده است
  مترو تهران-هشتگرد به زودی توسط رئیس جمهور افتتاح می‌شود
  اظهار تاسف رییس اتاق بازرگانی البرز از وضعیت کاخ مروارید
  بارش باران برای البرز پیش‌بینی شد
  جاده چالوس این هفته هم یک طرفه می‌شود
  تاسیس بخش بین المللی دانشگاه خواجه نصیر الدین در منطقه ویژه اقتصادی پیام
  منطقه ویژه اقتصادی پیام بستر لازم برای حضور موثر دانشگاه ها را فراهم می‌کند/آموزش اساسی ترین نیاز بخش صنعت
  کاهش ۱۷ درصدی متوفیان تصادفات درون شهری البرز
  حسینی: صحبت‌های خصوصی باشگاه را رسانه‌ای کردند/ خطیر بین و من رحمتی را خراب کرد
  رشد ۲۶ درصدی مانده سپرده‌های بانکی
  جزئیاتی تازه از فساد در واردات موبایل
  خبر خوش درباره خانه‌دار شدن کارمندان !
  جمعیت سگ‌های بلاصاحب کرج در سال‌های آینده کم می‌شود
  نخستین پیروزی استراماچونی با استقلال/ صعود آبی‌ها از دل خاموشی!
  قطع برق در بازی استقلال-گل ریحان/استاندار:با خاطیان برخورد می‌شود
  افزایش ۷ درصدی پرداخت وام ساخت مسکن
  درآمد ۳۶ هزار میلیارد تومانی دولت از محل جایگزینی بنزین
  شگفتی سرمربی استقلال از رفتار عجیب ستاره آبی ها!
  به زودی قوی ترین زوج پرسپولیسی را خواهید دید
  دفتر استانی جبهه پیشرفت و رفاه و عدالت در استان البرز افتتاح شد
  تزریق سرمایه آلمانی‌ها به بخش خصوصی آموزش عالی
  ۱۶۵ میلیون تردد در محورهای استان البرز به ثبت رسید
  فروش املاک البرز برای کمک به بخش خصوصی
  البرزی‌ها از مرز مهران راهی کربلا می‌شوند/ برپایی ۶۴ موکب
  مجلس به کمک بیمه سلامت آمده است
  تا ده روز آتی طرح بیمه اجباری ابلاغ می شود
  ضرورت تقویت اعتماد به نفس در کودکان بی سرپرست
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6784صفحه نخست » مقاله و یادداشتپنجشنبه، 27 مهر 1396 - 16:12
پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری
در حالی که شهرداریهای ایران در رویکردی غلط به دنبال سواره محوری بوده و توسعه شبکه راهها و احداث تقاطعات غیرهمسطح و آزاد راه های شهری را در دستور کار قرار داده اند اما در اروپا و آمریکا مدار توسعه پایدار بر محور پیاده محوری می چرخد.
  

رخداد24 : پیاده محوری واژگانی است که طی چند دهه اخیر به ادبیات عمرانی و شهرسازی ایران وارد شده اما آنطور که باید و شاید بر ریل اقدام و عمل قرار نگرفته است. پیاده محوری یکی از راهکارهای ارتقای سرمایه های اجتماعی و عاملی برای تحکیم سلامت شهروندی و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا به زبان دیپلماسی تندرسی و ورزش می باشد.

برخی انتقادها ناخودآگاه مولد مسئله های جدید مدیریتی و شهرسازی هستند؛ برای مثال سرزنش رانندگان خودروهای تک سرنشین در شرایطی که کلانشهر کرج هنوز به اولیه های ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT مجهز نیست یا مردم به تاکسی و اتوبوس های مدرن و مجهز دسترسی ندارند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! آیا شهروندان بدون تامین محرک ها و مشوق های لازم به حضور بدون خودرو در سطح شهر تن می دهند؟

در خصوص پیاده محوری یا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز همین گونه است؛ طبق آمارهای رسمی حدود 18 درصد از ترافیک کشور مربوط به معابر البرز و کرج می شود و سالانه چند میلیارد تردد در شبکه معابر استان ثبت می شود و شاهدیم که پروژه هایی با اعتبار هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه راهها استارت می خورند اما به راستی سهم «پیاده محوری» چه می شود و چرا برای تشدید ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی فرش قرمز پهن می کنیم؟

در اروپا گلچین معابر برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود یا شاهد احداث پیاده راه در قلب شهرهای بزرگ همچون پاریس و لندن و رم هستیم و شهرداریها بی اعتنا به تقاضا برای افزایش ظرفیت تردد خودروها، در درجه اول به سلامت شهروندی، ارتقای شاخص های زیست محیطی و توسعه پیاده محوری می اندیشند و نقشه راه توسعه شهری نیز حول محور برنامه ریزی به منظور شهر زیست پذیر توأم با استانداردهای جهانی می چرخد.

نیم نگاهی به پیاده روهای کلانشهر کرج نشانگر مسیرهایی مملو از دستفروشان و تعرض واحدهای صنفی به مسیر تردد عابرین پیاده است که در اکثر آنها روح فضای سبز یا نشاط اجتماعی مشاهده نمی گردد و حجم انبوه تبلیغات آشفته، مبلمان نامنسجم و تراکت های تبلیغاتی نوعی دلزدگی را در شهروندان ایجاد می کند و دوستداران دوچرخه سواری نیز جز در معدود پارکهای کرج راه دیگری برای به نمایش گذاشتن علاقمندی شان برای داشتن شهری سالم و پاکیزه ندارند.

پیاده محوری شاخه ای از هنر انسان محوری در علم معماری و شهرسازی است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته و استفاده از ترکیب فضای سبز، مبلمان شهری و سنگفرش های استاندارد، فضایی را ایجاد می کند که اولا معلولان و سالمندان نیز قادر به لذت بردن از ورزش پیاده روی باشند و ثانیاً مردم به جای تردد با وسایل نقلیه و استنشاق از دودهای سمی خودروها و مشاهده صحنه هایی از شلوغی و ازدحام، پیاده روی در قابی دل انگیز و دلنشین را ترجیح دهند که جلوه ای از تجلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود.

بی شک یکی از علت های اصلی ترویج خشونت، افزایش دعواهای خیابانی، گسست های معنوی و آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگ همچون کرج به توسعه «سواره محوری» باز می گردد و چارچوب کلی شهر فضایی را ترسیم می کند که در آن ازدحام و شلوغی و رفتارهای سرد و بی تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر موج می زند اما بی شک در شهری با پیاده رو و پیاده راه های استاندارد و زیبا شهروندان در کنار یکدیگر شادی و نشاط را به اشتراک می گذارند و قابی از اتحاد و همدلی و یکدلی را رقم می زنند.

امید که در دوره پنجم مدیریت شهری کرج که گفتمان تازه ای از علم محوری و نگرش کارشناسی را رقم زده و سعی در حل مشکلات و معضلات کلان شهری با استفاده از مشارکت کارشناسان و نخبگان شهری را دارد، توجه مضاعف به پیاده محوری در دستور کار قرار گیرد و از این حوزه خطیر غفلت زدایی صورت پذیرد؛ ان شاء الله.

محسن حاجی قاسمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک

منبع :


پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
  خبر فوری: تجاری سازی و تکمیل ۱۰ هزار خودرو توسط سایپا در هفته ی که گذشت