آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
شنبه، 1 اردیبهشت 1397 - 21:45   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  مصرف چای ایرانی در نهادهای دولتی
  رقابت‌های بین‌المللی تکواندو "جام فجر" در کرج آغاز شد
  جمع‌آوری ۱۱۰۰ معتاد متجاهر در استان البرز
  کشف ۱۶۰۰ کیلو مرفین در البرز/۴۶ نفر دستگیر شدند
  شفافیت در ابهام/ مردم باید حقوق مدیران را بدانند
  مسابقات تنیس منطقه‌ای کشور به میزبانی البرز برگزار شد
  مدافع ملی‌پوش استقلال مقابل پیکان بازی نمی‌کند
  شهرداری تهران: کلیپ منتشره درباره نوجوان فروشنده مضروب ارتباطی با شهرداری ندارد/ حال نوجوان خوب است
  دستاورد بزرگ دفاع استقلال؛ همه برای یکی
  امکان کاهش رشته‌های تحصیلی دبیرستان به ۲ رشته وجود دارد
  معاون دادستان کل: هویت ۵۵ نفر از ۲۰۱ قطعه پیدا شده هواپیمای تهران - یاسوج تشخیص داده شد
  مقابله با دشمنان و فتنه‌های داخلی ازجمله اقدامات سپاه است
  تصادف در تونل شماره یک محور چالوس ۲ کشته برجا گذاشت
  یک نفر «ستاره استقلال» را هوایی کرده است
  ارتفاعات البرز سفیدپوش می‌شود/ احتمال آب‌گرفتگی و وقوع سیل
  شهرداری کرج فرصت‌های مدیریتی را در اختیار جوانان قرار دهد
  ابلاغ حکم سرپرستی شهردار کرج به احمدی نژاد
  رژه روز ارتش در کرج برگزار شد
  ۱۵۶ کلاس به فضای آموزشی مدارس ناحیه دو کرج اضافه شد
  ۶۷ درصد ظرفیت سد کرج پر است/اعلام وضعیت سد طالقان
  افتتاح ورزشگاه انقلاب کرج به دهه فجر امسال موکول شد
  تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در شورای نگهبان
  شورای شهر با استعفای شهردار کرج موافقت کرد
  برف سبب قطعی برق 210 هزار مشترک در البرز شد
  تقدیر و تشکر از مدیریت بازار روز البرز
  تدوین طرح جامع در نظرآباد بسیار ثمربخش خواهد بود/اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره اولویت دارد
  ۱۰۰۰ خودروی خارجی فاقد استاندارد در بندر شهید رجایی دپو شد
  یارانه نقدی فروردین واریز می‌شود/هر نفر ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان
  صرافان صبور باشند
  روایت نوبخت از روند انتخاب دلار 4200 تومانی/برخی در جلسه نظرشان 4600 بود
  نصیری از سمت شهرداری کرج استعفا داد
  واژگونی اتوبوس در لاین جنوبی اتوبان کرج - قزوین ۱۱ مصدوم بر جای گذاشت
  سهام بانکها روند کاهشی به خود گرفت
  روسیه: پدافند سوریه 70 درصد موشک‌های متجاوزان را رهگیری کرد
  پرسپولیس از رکورد تاریخی طلایی‌پوشان عبور کرد
  بخشنامه دستمزد۹۷فردا ابلاغ می‌شود/ اعمال مزد جدید در حقوق فروردین
  کلین‌شیت بدون سید جلال؛ غیرممکن است
  استقلالی‌ها با دستکش رزم برای دیدار با الهلال آماده می‌شوند
  حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه l پنتاگون: حملات محدود بود و پایان یافت
  جزئیات "قمه‌کشی" در بازی فوتبال لیگ کشور در ورزشگاه شریعتی کرج
  سیف: دیگر نرخ مبادله‌ای نداریم
  1.7 میلیون دانش آموز کشور زیرپوشش طرح شهاب هستند
  احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها در البرز
  دست‌کاری در فرمول‌‌های خدماتی توسط یک شرکت خدمات‌رسان در البرز
  نیاز‌های دستورالعملی فروش ارز تا ۳ روز آینده برطرف می‌شود
  ورزش البرز روند رو به رشدی داشته است/رشد ۴۰ درصدی مدال‌آوری
  انعقاد قرارداد ساخت ۴۵۰ واگن مترو بین ایران و کره‌جنوبی
  نرخ بیکاری زمستان ١٣٩٦ به ۱۲.۱ درصد رسید
  اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز حائز رتبه برتر سازمان شد
  سالن ۶۰۰۰ نفری انقلاب کرج دهه فجر افتتاح می‌شود
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6784صفحه نخست » مقاله و یادداشتپنجشنبه، 27 مهر 1396 - 12:42
پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری
در حالی که شهرداریهای ایران در رویکردی غلط به دنبال سواره محوری بوده و توسعه شبکه راهها و احداث تقاطعات غیرهمسطح و آزاد راه های شهری را در دستور کار قرار داده اند اما در اروپا و آمریکا مدار توسعه پایدار بر محور پیاده محوری می چرخد.
  

رخداد24 : پیاده محوری واژگانی است که طی چند دهه اخیر به ادبیات عمرانی و شهرسازی ایران وارد شده اما آنطور که باید و شاید بر ریل اقدام و عمل قرار نگرفته است. پیاده محوری یکی از راهکارهای ارتقای سرمایه های اجتماعی و عاملی برای تحکیم سلامت شهروندی و مقابله با ترافیک و آلودگی هوا به زبان دیپلماسی تندرسی و ورزش می باشد.

برخی انتقادها ناخودآگاه مولد مسئله های جدید مدیریتی و شهرسازی هستند؛ برای مثال سرزنش رانندگان خودروهای تک سرنشین در شرایطی که کلانشهر کرج هنوز به اولیه های ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و BRT مجهز نیست یا مردم به تاکسی و اتوبوس های مدرن و مجهز دسترسی ندارند، چه توجیهی می تواند داشته باشد؟! آیا شهروندان بدون تامین محرک ها و مشوق های لازم به حضور بدون خودرو در سطح شهر تن می دهند؟

در خصوص پیاده محوری یا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیز همین گونه است؛ طبق آمارهای رسمی حدود 18 درصد از ترافیک کشور مربوط به معابر البرز و کرج می شود و سالانه چند میلیارد تردد در شبکه معابر استان ثبت می شود و شاهدیم که پروژه هایی با اعتبار هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه راهها استارت می خورند اما به راستی سهم «پیاده محوری» چه می شود و چرا برای تشدید ترافیک و آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی فرش قرمز پهن می کنیم؟

در اروپا گلچین معابر برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود یا شاهد احداث پیاده راه در قلب شهرهای بزرگ همچون پاریس و لندن و رم هستیم و شهرداریها بی اعتنا به تقاضا برای افزایش ظرفیت تردد خودروها، در درجه اول به سلامت شهروندی، ارتقای شاخص های زیست محیطی و توسعه پیاده محوری می اندیشند و نقشه راه توسعه شهری نیز حول محور برنامه ریزی به منظور شهر زیست پذیر توأم با استانداردهای جهانی می چرخد.

نیم نگاهی به پیاده روهای کلانشهر کرج نشانگر مسیرهایی مملو از دستفروشان و تعرض واحدهای صنفی به مسیر تردد عابرین پیاده است که در اکثر آنها روح فضای سبز یا نشاط اجتماعی مشاهده نمی گردد و حجم انبوه تبلیغات آشفته، مبلمان نامنسجم و تراکت های تبلیغاتی نوعی دلزدگی را در شهروندان ایجاد می کند و دوستداران دوچرخه سواری نیز جز در معدود پارکهای کرج راه دیگری برای به نمایش گذاشتن علاقمندی شان برای داشتن شهری سالم و پاکیزه ندارند.

پیاده محوری شاخه ای از هنر انسان محوری در علم معماری و شهرسازی است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته و استفاده از ترکیب فضای سبز، مبلمان شهری و سنگفرش های استاندارد، فضایی را ایجاد می کند که اولا معلولان و سالمندان نیز قادر به لذت بردن از ورزش پیاده روی باشند و ثانیاً مردم به جای تردد با وسایل نقلیه و استنشاق از دودهای سمی خودروها و مشاهده صحنه هایی از شلوغی و ازدحام، پیاده روی در قابی دل انگیز و دلنشین را ترجیح دهند که جلوه ای از تجلی سرمایه های اجتماعی به شمار می رود.

بی شک یکی از علت های اصلی ترویج خشونت، افزایش دعواهای خیابانی، گسست های معنوی و آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگ همچون کرج به توسعه «سواره محوری» باز می گردد و چارچوب کلی شهر فضایی را ترسیم می کند که در آن ازدحام و شلوغی و رفتارهای سرد و بی تفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر موج می زند اما بی شک در شهری با پیاده رو و پیاده راه های استاندارد و زیبا شهروندان در کنار یکدیگر شادی و نشاط را به اشتراک می گذارند و قابی از اتحاد و همدلی و یکدلی را رقم می زنند.

امید که در دوره پنجم مدیریت شهری کرج که گفتمان تازه ای از علم محوری و نگرش کارشناسی را رقم زده و سعی در حل مشکلات و معضلات کلان شهری با استفاده از مشارکت کارشناسان و نخبگان شهری را دارد، توجه مضاعف به پیاده محوری در دستور کار قرار گیرد و از این حوزه خطیر غفلت زدایی صورت پذیرد؛ ان شاء الله.

محسن حاجی قاسمی
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک

منبع :


پیاده محوری، حلقه مفقوده توسعه پایدار شهری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار