آرشیو   ||  ارسال خبر   ||  RSS   ||  نسخه موبایل   ||  تلکس خبری   ||  درباره ما   ||  پیوندها   ||  تماس با ما  
 صفحه اول    ورزش    استانها    گیشه روزنامه  
دوشنبه، 3 مهر 1396 - 07:18   
  تازه ها:
 آخرین مطالب
  نصیری: چالش فرهنگی و اجتماعی معضل مهم کرج است
  کرج شهری اکولوژیک شود
  اجرای پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب شهرک صنعتی کوثر استان البرز
  خرید و تحویل یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی به شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز
  استفاده از ظرفیت صنایع البرز برای کمک به کاهش نرخ بیکاری در استان
  کمبود 1.65 مترمربعی سرانه آموزشی در البرز
  مفاسد موجود در برخی ادارات استان برچیده شود
  اعتبار 12 میلیارد تومانی برای تکمیل محور شمشک - دیزین نیاز است
  برگزاری مراسم داوری آثار ارسال شده به معاونت صنایع دستی البرز برای دریافت نشان ملی مرغوبیت کالا
  تعزیه کلاک در فهرست ملی میراث ناملموس کشور به ثبت رسید
  اتصال شهرک صنعتی کوثر استان البرز به شبکه گاز سراسری
  تدوین سند راهبردی بقاع متبرکه استان البرز
  ۷۰ میلیارد تومان هزینه جمع آوری سالیانه زباله در کرج
  28 میلیارد تومان چک بلامحل در شهرداری کرج صادر شده است
  مشارکت خواهران طلبه در «طرح ایمان افزایی» مددجویان البرزی
  تجمع بازنشستگان در اعتراض به عدم‌همسان‌سازی حقوق
  پرداخت تسهیلات کوتاه مدت به مستمری بگیران تامین اجتماعی
  50 ماهی سمنقور از عطاری های فردیس جمع آوری شد
  کشف ۹۶ میلیارد انواع کالای قاچاق در البرز/۲۶ نفر دستگیر شدند
  سوابق اجرایی و مدیریتی استاندار جدید البرز
  افزایش طلاق در کشور بدلیل نداشتن متولی برای نهاد خانواده
  تارتار: اولتیماتوم تمرکز را از منصوریان گرفت/او سالهاست که اول فصل خوب نتیجه نمی‌گیرد
  مربی استقلال: علت نیمکت نشینی رحمتی مشخص است/ عملکرد بازیکنان ما خوب بود
  تکذیب یک شایعه درباره منصوریان بعد از شکست مقابل پارس جنوبی
  خطر قحطی سیب زمینی در سال آینده
  تولید چند سواری متوقف شد
  قیمت جدید پژو 2008 اعلام شد
  حمایت مجلس از تک‌نرخی شدن ارز/تداوم دغدغه سفته‌بازی در بازار
  برانکو: نمی‌خواهم اردوی تیم ملی را به هم بزنم
  مهدی طارمی؛ بالغ و در قامت کاپیتان سوم
  پروانه استاندارد ۱۲ فرآورده غذایی ابطال شد
  رئیس کل دادگستری استان البرز: مهمترین علت اطاله دادرسی، ضعف دانش قضایی است
  انجام مذاکره برای دریافت کل مجموعه 122 هکتاری کاخ مرواید مهرشهر
  گسترش بازار فروش صنایع دستی استان البرز
  برپایی اولین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی در مجموعه کاخ مروارید مهرشهر
  بازگرداندن صنایع دستی به زندگی مردم با ارتقای سطح طراحی ها
  رد درخواست احداث ساختمان جدید استانداری در بخشی از اراضی پارک نبوت
  اختصاص بودجه ۲۵ میلیارد تومانی به کارخانه آسفالت شهرداری کرج
  صعود دلچسب پرسپولیس با شکست الاهلی به روایت آمار
  پایان جشن نوزدهم خانه سینما با پیشتازی فروشنده و رگ خواب
  جزئیات کلاهبرداری میلیاردی در ساوجبلاغ/فروش خانه به ۵۰ نفر
  هوشمند سازی 34 درصد مدارس استان البرز
  دلهره دو غول تولیدکننده چیپس برای حذف برچسب قیمت‌!
  کمیته امداد البرز از ۱۴ هزار سالمند حمایت می‌کند
  اطلاعیه آبفای البرز در مورد افت فشار آب در برخی مناطق کرج
  سقوط مرگبار اتوبوس کرج-ساری به عمق ۱۰۰ متری دره/ تا کنون ۱۱ تن جان باخته‌اند/ علت اولیه حادثه نقص فنی اعلام شد
  عرضه قطره‌چکانی خودرو؛ عامل بالابودن قیمت‌ها
  شهریه مدارس غیردولتی البرز توسط تیمی ویژه بررسی می‌شود
  تهران مصمم به توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با اسلام آباد است
  دستگیری 3 عضو شورا و شهردار منتخب نظرآباد
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6398صفحه نخست » سایر اخبارپنجشنبه، 26 مرداد 1396 - 23:27
ساختار فضایی بهینه شهر، تمرکز یا عدم تمرکز؟
ساختار فضایی حاکم برشهرها به روابط متقابل و عوامل مختلفی از جمله: جمعیت، اشتغال و فعالیت‌ها، الگوهای رفت وآمد، زیر ساخت‌های شهری، خدمات گوناگون و... بستگی دارد که همواره در ارتباط با یکدیگر اند.
  

رخداد24 : حبیب اله رزاقی، کارشناس ارشد شهرسازی: از آنجایکه این روابط درشهرهای بزرگ دارای پیچیدگی ودرهم تنیدگی خاصی بوده، لذا اهمیت نگرش به ساختار فضایی درآنها دارای اهمیتی دوچندان است. گسترش سریع شهرها باعث پیدایش مسائلی همچون مهاجرت و حومه نشینی، اندازه مطلوب و نظام توزیع شهرها، ترافیک وآلودگی محیط شهری شده که باید به دقت مورد تحلیل واقع گردد.

الگوی تک مرکزی
شهرها بواسطه طراحی اولیه خود دارای شکل های متفاوتی هستند، مهمترین مشخصه آنها در تک مرکزی یا چند مرکزی بودن آنهاست. این امر بطور مستقیم در تمرکز یا عدم تمرکز فعالیت وخدمات تاثیر گذار بوده وبالتبع تاثیر آن در شبکه ارتباطی محسوس تر است.

ساختار فضایی بهینه شهر، تمرکز یا عدم تمرکز؟

براساس تئوری های مطرح شده درمدل تک مرکزی، غالب ساختار وفعالیت‌ها در نقطه مرکزی شهر که همان CBD باشد قرار داشتند و الگوی سفرها از حومه‌ها به این مراکز است. دراین مدل شهر به صورت یک منطقه مسکونی دایره‌ای شکل که با یک محدوده تجاری مرکزی که در آن کلیه مشاغل قرار گرفته‌اند تصویر می‌شود. در این فرم صرفه جوئی‌های ناشی از تجمع اهمیت داشته وشکل CBD بوسیله مزیت نسبی بین مکانها با حفظ الگوی رقابتی میان آنها تعریف می شود.
 
الگوی چندمرکزی
با گذشت زمان این مساله ثابت شده است که ساختار بسیاری شهرها از مدل تک مرکزی بدور بوده و امروزه بسیاری از فعالیت‌های سفرساز در محدوده‌های وسیعی خارج از مرکز تجاری شهر پراکنده شده اند.

براساس تئوری های اقتصادی، وقتی که شهر رشد می کند، هزینه حمل ونقل، چه بر اثر ازدیاد وسعت شهر و چه بر اثر هزینه‌های ناشی از تجمع، افزایش می یابد. همچنین، صرفه جویی‌های ناشی از تجمع در اندازه معینی از شهر کاهش می یابد. بدین ترتیب مراکز شهری جدید صرفه‌های ناشی از تجمع مهمی را از طریق دسته بندی فعالیت‌ها بدست می آورند که تنها در یک مرکز قرار ندارند بلکه در مجموعه ای از مراکز هستند که درجه ای از تفاوت‌های عملکردی بین آنها وجود دارد. این مدل نشان می‌دهد که یک بازار کارآمد برای طیف وسیعی از خدمات عمومی وجود دارد. هزینه کمتر زمین واجاره بها- دسترسی-کاهش میزان سفر به مرکز تجاری شهر- توزیع عادلانه کاربری‌ها (ثروت واقتصاد) وشرایط آسان وارزان برای تجارت ازمزایای توجه وایجاد الگوی چندمرکزی است.

وضعیت موجود شهر کرج
کرج بزرگ که از پیوستن محدوده‌های سه شهرداری کرج، مهرشهر و رجایی شهر و همچنین فردیس(که اخیرا در حال انتزاع است)  شکل گرفته و سریعترین آهنگ رشد را در استان داشته و حتی باعث به وجود آمدن کانون‌های جمعیتی متعددی در پیرامون خود، مانند کمال‌شهر، ماهدشت، محمدشهر و مشکین دشت وسکونتگاههای دیگر شده است، تا جایی که امروزه می‌توان آن را کلانشهری بزرگ با جمعیتی بالغ بر 2میلیون نفر و وسعتی فراتر از 160 کیلومتر مربع تصویر کرد. وبا یک محاسبه ساده میتوان دریافت جمعیت شهر در عرض 60 سال(35-95) بیش از 100 برابر شده است.

روستای قدیمی کرج، از دیرباز، نقطه تلاقی راههای ارتباطی تهران، قزوین و چالوس بوده است. راه اصلی تهران ـ قزوین، در محل پل شاه عباسی، وارد کرج می‌شد و با راستای شرقی ـ غربی، پس از پیمودن محدوده روستا، به سوی قزوین امتداد می‌یافت. جاده چالوس نیز، به فاصله اندکی از پل شاه عباسی، از نقطه‌ای که مرکز ثقل آبادی به شمار می‌رفت و امروزه میدان کرج نامیده می‌شود، به سمت شمال می‌رفت.

بعنوان مثال خیابان شهید بهشتی امروزی، دیگر نه بخشی از راه ارتباطی تهران ـ قزوین، بلکه اصلی‌ترین محور خدماتی شهر کرج به شمار می‌رود. به ویژه بخش شرقی این محور، تا چهار راه طالقانی، با گسترش واحدهای خدماتی در عمق بافت، کانون خدماتی شهر کرج را شکل داده است. درصد بالایی از فعالیت‌های خدماتی و تجاری در هسته مرکزی شهرکرج تمرکز یافته است به طوری که در سال‌های اخیر تمایل متقاضیان برای فعالیت تجاری و خدماتی در مرکز شهر نیز بیشتر شده است. افزایش بی رویه فعالیت‌های تجاری وخدماتی موجب بروز معضلات ترافیکی و بر هم خوردن شبکه حمل و نقل درون شهری می شود.

ویژگیهای عمومی شبکه گذر بندی
شبکه گذربندی موجود شهر کرج، با زیر پوشش داشتن نزدیک به یک سوم سطح خالص بافت شهری، قاعدتاً باید ساختار ارتباطی بسنده و کارآمدی باشد که با سرانه بیش از 22 مترمربع، پاسخگوی حجم رفت و آمد در شهر است. اما در نگاه دقیقتر و تحلیلی‌تر، نارساییهای گوناگون آن آشکار می‌شود.
عبور آزاد راه تهران ـ قزوین ، از درون بافت شهری کرج، یا اگر دقیقتر گفته شود، گسترش کالبدی دو بخش فردیس و مهرشهر در جنوب آزاد راه یاد شده و پیوستن آنها به شهر کرج، گسیختگی و بریدگی غیر قابل رفعی را در بافت شهری به وجود آورده که برای شهر و آزاد راه به یک اندازه دردسر آفرین شده است. با توجه به این واقعیت که سه بخش یاد شده شامل شهر اصلی کرج، یا بافت شهری واقع در شمال آزاد راه، فردیس (بازوی جنوب شرقی بافت شهری در جنوب آزاد راه) و مهر شهر (بازوی جنوب غربی بافت شهری در جنوب آزاد راه)، جدا از هم و به طور مستقل شکل گرفته و سپس به هم پیوسته‌اند عملاً به شکل سه بخش جدا از هم درآمده است.

تداخل نقش ارتباطی و کارکرد خدماتی
انطباق و اختلاط دو کارکرد ارتباطی و خدماتی، اصلی‌ترین عامل ناکارایی محورهای اصلی شبکه ارتباطی شهر کرج است. کارکردهای ارتباطی و خدماتی، اساساً در تضاد با یکدیگر قرار دارند. هدف آغازین در یک محور ارتباطی ، که اصطلاحاً خیابان عبوری نامیده می‌شود، فراهم سازی بستر مناسب برای حرکت روان و ارتباط سواره سریع و راحت از یک نقطه به نقطه دیگر بافت شهری است. از سوی دیگر، محور خدماتی، بنا به تعریف دربرگیرنده واحدها و مجموعه‌های ارائه دهنده خدمات گوناگون و متنوع به شهروندان است و در آن، حرکت آهسته ، توقفهای پی‌در‌پی کوتاه مدت و میان مدت و سوار و پیاده شدنهای متوالی، سیمای غالب محور به شمار می‌رود. با نگاهی گذرا به نقشه کاربری وضع موجود زمین در شهر، به راحتی می‌توان دید که بیشتر خیابانهای اصلی شهر کرج، کانونهای اصلی استقرار کاربری تجاری‌ـ خدماتی هستند. به گفته دیگر، خیابانهای اصلی شهر کرج، همزمان نقش ارتباطی و کارکرد خدماتی دارند.

در نتیجه کاهش یا حل مشکلا ت مربوط تمرکز فعالیت ها و حتی ایجاد ترافیک و مشکلات مربوط به رفت و آمد در شهر در گرو اتخاذ سیاست ها و تدوین راهبردهایی است که منجر به تمرکز زدایی از هسته مرکزی شهر شده و توزیع متناسب کاربری ها را در هسته های فرعی شهر و یا باصطلاح زیرمراکز تقویت کند. که در نتیجه سفرهای غیرضروری به مرکز شهر کاهش خواهد یافت. به گفته دیگر کلید حل مشکل، در پیش بینی یک الگوی ساختاری بهینه برای کنترل و هدایت فرایند توسعه شهر در چارچوب توزیع متنا سب کانون های فعالیتی شهر(که جاذب سفر هستند)خواهد بود.

منابع:
⦁    مطالعات انجام شده در شهرداری کرج
⦁    پایان نامه کارشناسی ارشد نگارنده

 

منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج


ساختار فضایی بهینه شهر، تمرکز یا عدم تمرکز؟

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پست الکترونیکی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
©رخداد 24- 1393
info@rokhdad24.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار